Onder het charterschepen worden meestal verstaan die zeilende binnenvaartschepen die zo vanaf eind jaren zestig met gezelschappen dag- of vakantietochten maakten. Net als bij de vakantietochten met
motorvrachtschepen op de Rijn (zie de
tekst Feenstra) begon het met een zeer eenvoudige en beperkte accomodatie voor de passagiers en is het, door de tijden heen, in sommige gevallen, uiteindelijk uitgegroeid tot zeilend vier of meer sterren hotel. De schepen worden tegenwoordig meestal verhuurd aan groepen.
Naast de grotere schepen, die zowel voor dagtochten als voor meer-daagse reizen aangeboden worden, is er ook een groep kleinere, soms geheel open, schepen die men meestal voor een beperkt aantal uren huurt.
Het belangrijkste verschil met de motorvaart met passagiers is dat het te varen traject en de te varen afstand sterk afhankelijk zijn van de weersomstandigheden.
Klipper 'De Hoop' uit Akkrum. Bij de ombouw van dit schip heeft men meer op
het comfort van de passagiers, dan op de orginaliteit van het vaartuig gelet heeft. 'De Hoop' is in 1911 bij
scheepswerf 'De Hoop' in Pannerden gebouwd. Bij de eerste
meting (A8368N) mat het 25,91 x 5 meter. Later (2009) is het verlengd tot 31 meter. Het brandmerk is 349 B Nijm 1953.
Foto: Pieter Klein, Goingarijpsterpoelen juni 2001. (
groter formaat)
De friese klipper 'Lutgerdina' is een goed voorbeeld van een hedendaags
zeilend bedrijfsvaartuig. Het is in 1981 bij Scheepswerf v.d. Werf te Stavoren verbouwd en daarbij aangepast aan het zeilen met passagiers die van een rolstoel gebruik maken. Daarom heeft het schip onder andere extra brede
gangboorden en extra stevige
settelboorden. Het schip meet 33,4 x 6,2 x 1,2 meter. Het is als 'Lutgerdina' in 1897 bij Boot in Leiderdorp gebouwd. Registraties: IMO 8748763, eni 02717733 (?), brandmerk 239 B Leid 1927 en
meting (H1920N).
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden augustus 2009. (
groter formaat)
Gezien de hoge reling, wordt er ook met deze
Keen
gecharterd. De keen 'Alida' werd in 1907 bij scheepswerf van Aller te Hasselt gebouwd. Het schip meet 32 x 5,2 x 0,85m. Thans uitgerust met 100 pk DAF. Het zeiloppervlak bedraagt ca. 300m² er mogen 24 gasten mee.
[
DB 03050406] Brandmerk 406 B Zwolle 1929.
Foto: Pieter Klein, Goingarijpsterpoelen, juni 2002.(
groter formaat)
De keen 'Alida' varend op de motor op het van Harinxmakanaal bij Leeuwarden. Sommige mensen, inclusief de eigenaren, noemen het scheepstype een
Leunder, maar dat is volgens mij niet correct!
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden november 2010. (
groter formaat)
De klipper 'Avontuur' werd in 1909 bij scheepswerf Haeser te Hardinxveld gebouwd. Het schip mat toen 26,55 x 5,69 meter en was 148,7 ton groot. Eerste meetbrief
D2203N, brandmerk: 2098 B Dord 1938. In 1938 beschikte het schip over een
zijschroef en in 1951 werd het omgebouwd tot motorschip. Wanneer het in de chartervaart gegaan is, is mij niet bekend.
Foto: Jan Meppelink, IJsselmeer april 2006. (
groter formaat)