.
.
.
Alle afbeeldingen en aanvullende informatie ingezonden door T. de Hoog, Gouda.
De Kattensingel, Gouda, omstreeks 1920 vanaf de Kleiwegbrug gezien.
Op de voorgrond de 'Stad Gouda', daarachter een
tjalkachtige met langszij een
overboordige Hollandse boot(?), daar dan weer achter een paar
houtvlotten en twee
stoomschepen. Aan
boord van de Stad Gouda bevinden zich een grote hoeveelheid vaten, die op de hand met het eigen gerei gelost (of geladen) worden.
Het gaat hier mogelijk om het schip dat in 1910 bij van Vlaardingen gebouwd werd.
Meetbrief Ga915N. (
groter formaat)
In 1823 startte Teunis de Hoog, samen met A. Jonker en Zn, met de houten
zeiltjalk 'de Jonge Henri' het
veer Gouda-Zaandam.
In 1879 ging het bedrijf geheel over in handen van
de T. de Hoog, wiens zoon en kleinzoon het bedrijf (in gewijzigde vorm)
voortgezet hebben. In de oorlog was de firma, onder druk van de
bezetter, onderdeel van de 'Vereenigde Goudsche Beurtdiensten'. In de
jaren vijftig wordt de dienst, die inmiddels ook Amsterdam en Rotterdam
aan doet, 'verrijkt' met een aantal vrachtswagens. Het wordt echter
steeds moeilijker het hoofd boven water te houden en zoals bij zoveel
beurtvaartondernemingen zorgde de winter van 1962-1963 voor de
genadeklap, althans voor het varende deel van de firma.
De vloot van de Firma de Hoog heeft bestaan uit:
De Stad Gouda 1 & 2 en De tijd zal 't leren I t/m V.
Vermeldens waard is dat onder de zeer gevariëerde lading, die deze
schepen vervoerden, zich geregeld vaten met met stroop, bestemd voor de
koekenbakkers in Gouda, bevonden!
Behalve met het varen hield de familie zich ook bezig met het 'Groot
schippersfonds'. Dit kan men zien als een soort bijstandsregeling in het leven geroepen door en voor het (beurt)
schippersgilde.
[
Tekst en afbeeldingen.]
De 'Stad Gouda 1' werd in 1926 als 'Wilhelmina' te water gelaten,
vervolgens heette het nog een tijdje 'Nelly'. Het
brandmerk was 44 B Leid 1926.
[Zie
Meting Ga2060N] Het scheepje mat 39,528 ton, maar werd later vergroot tot 44,35 ton. De
voortstuwing bestond uit een 24 pk
ruwolie middeldruk Industrie type IB5 nr 434. Hier ligt ze ter reparatie bij
Scheepswerf 'Kromhout' van Van Vlaardingen aan de Gouderaksedijk ongeveer thv het huidge nr 44. Behalve deze 'Stad Gouda 1' schijnt de in 1960 gekochte 'Elisabeth 1' van 78 ton met het brandmerk 4074 B Amst 1954
[Zie
Meting H2662N]
ook 'Stad Gouda 1' geheten te hebben.
De 'Stad Gouda' voerde een omcirkelde L als '
groepsletter'
Foto: rond 1955. (
groter formaat)
Gouda rond 1920. De 'Stad Gouda 2' in de Kattensingel bij het bolwerk. De man voorop is
Guus Slater. De 'Twee' is in 1897 bij Pannevis te Alphen a/d Rijn gebouwd en als Stad
Gouda, zonder nummer, bij de Hoog in bedrijf gekomen. Het brandmerk was
5840 B rott 1937,
Eerste meting A1454N. Het scheepje voer rond met een
van Rennes, in 1937 werd die
door een 18 pk Berkel vervangen en tevens werd het schip omgedoopt in de 'Stad Gouda II'. (
groter formaat)
De 'De Tijd zal 't Leeren I & III' in de nadagen van de
beurtvaart,
gekoppeld varend op de lek. De 'TZL I' is gebouwd bij Scheepswerf Bodewes Hasselt. Mat 28,16 x 5,36 x 1,57 meter, was 99,9 ton groot en met een 2 cilinder
Brons 2D15 van 30 PK uitgerust. Op
stapel gezet als 'De Tijd zal 't Leeren III' voor J P Lieverts te Rotterdam. Gereed 9 Juli 1927.
Op 29 juli 1927 werd de naam 'De Tijd Zal 't Leeren I'. [
Eerste meting Mp93N] Brandmerk 408 B Gron 1927. Droevige bijkomstigheid: daags te voren waren J.P. Lieverst en zijn 12 jarig zoontje in de Blaak te Rotterdam verdronken. Het schip kwam daardoor eerst op 16 Augustus 1927 beschikbaar. Het schip heet thans 'Bever' en lag rond 2011 als varend-woonschip te Leeuwarden.
Foto: ca. 1963. (
groter formaat)
De 'Tijd zal 't leren II' werd in 1941 gekocht en had als brandmerk 38 B Gron
1926. Het was in 1922 te Hoogezand gebouwd, mat 30,3 x 5,59 x 1,75 meter en was 128 ton groot.
[
Meting R13906N]
Het schip was tot 1926 van J.P. Lieverst, daarna van zijn weduwe en vervolgens van Firma T. de Hoog. Meer foto's en informatie in het
Scheepsportret.
Op de achtergrond scheepswerf Van Vlaardingen.
Foto: Hollandse IJssel bij de
Veerstal te Gouda rond 1960. (
groter formaat)
De 'Tijd zal 't Leren III'. Het schip werd in september 1944 door de
bezetter gevorderd en kwam pas na ruim een jaar, beschadigd en wel,
weer terug. [
Een verslag daarover.
]. De drie had als brandmerk 5807 B Rott 1937 was 1912 bij De Hondsbosch, Alkmaar gebouwd.
Het mat 31,64 x 5,4 meter, was 141 ton groot en werd toen het in 1937 bij de
Hoog kwam,
door een 2 cilinder ruw-olie motor van 70 pk voortgestuwd.
Het schip begon zijn loopbaan onder de naam 't Haasje 3'.
[
Meting R10254N]
Foto: Zaandam, 1940. (
groter formaat)
'De tijd zal 't leren IV' gevolgd door 'de drie' en 'de twee'.
Het schip was 150 ton groot en beschikte in 1959 over een 165 pk GM en een 11 pk Guldner voor het hijstuig. Het schip en mat 31,39 x 5,36 x 1,84 meter en was als 'Veendam X' gebouwd bij de Noord in Alblasserdam
'De Vier' had het brandmerk 6586 B Rott 1942
[
Meting R19815N]
[
Eerste Meting R6058N] In 1963 werd het schip verkocht en kreeg het de naam Rival. Onder die naam vaart het anno 2015 nog steeds rond.
Foto in 1960 vanaf de Maasbrug, Rotterdam, genomen. (
groter formaat)
In 1955? verwierf de Hoog 'De Tijd zal 't Leeren V'. Het schip was in 1924
bij Gebr. G en H Bodewes te Hasselt gebouwd en mat 24,72 x 4,17 x 1,34 meter; laadvermogen 76,275 ton. Het brandmerk was 962 B Rott 1927.
[
Eerste Meting Mp25N]
Het schip beschikte over een één cilinder vertikale Deutz 24 pk.
De eerste eigenaar was E. Kleinhuis uit Beerta. Hij noemde het schip de 'Jonge Pieter'.
Anno 2015 was het het varend woonschip
Dieu Donne uit Rotterdam.
(
groter formaat)