>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Beunschepen


Naar menu moderne schepen.


zonder
Een modern zelfzuigend beunschip 'Ameland' met duwbakkenneus en dito kont.
Afmetingen 77 x 11 x 2,8 meter, 1850 ton. [DB 02318995]
Foto: Pieter Klein, Grote Brekken, Friesland, augustus 1992. (groter formaat)


zonder
Moderne beunschepen, zogenaamde Bijlmerbakken.
In dit geval de 'Slotermeer' [DB 02006846] en de 'Buitenveldert' [DB 02006849]
Meer afbeeldingen van dit type.
Foto: Pieter Klein, De Ruyterkade, Amsterdam 1992. (groter formaat)


zonder
Motorbeunschip 'Madjoe' werd in 1970 bij de Gebr. Buijs te Krimpen a/d IJssel gebouwd, mat 55,2 x 7,25 x 2,5 meter en 620 ton groot. Het is later met 12 meter velengd en 30 cm verdiept en laadt nu 894 ton. [schepenDB]
Foto: Leo Schuitemaker, 1 september 2007. (groter formaat)


zonder
'No Limit' bleek voor dit schip geen toepasselijke naam. Het als containerschip ontworpen beunschip bezweek op op 5 juli 2004 in de sluis van IJmuiden onder zijn last. Alhoewel het schip flink geknikt was, kon het met behulp van pompen drijvende gehouden worden en in een dok gebracht worden. Zoals op de foto te zien is, is het opnieuw in de vaart gebracht. De bouw van het casco was in opdracht van, en naar tekeningen geleverd door, Veka Scheepsbouw Werkendam door een werf in de Oekraïne uitgevoerd. Naar toenmalige maatstaven was het een zeer fors beunschip. Het mat 110 x 11,45 x 4,25 meter, bezat twee Cummins diesels van 1300 pk elk en was 3494 ton groot. [DB 2326544]
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam 1 mei 2007. (groter formaat)


zonder
Motorbeunschip 'Schelde' werd in 1963 op de scheepswerf Piet Hein te Papendrecht te water gelaten. Het fors gebouwde schip had een laadvermogen van circa 3430 ton en mat 92,45 x 12,57 x 4,5 meter. [DB 2103710]
Foto: Leo Schuitemaker, 18 april 2007. (groter formaat)


zonder
De 'Union' uit Ouderkerk a/d IJssel. Het schip werd in 1959 bij scheepswerf 'De Vooruitgang' (v/h D. Boot), Alphen a/d Rijn gebouwd en mat 55,55 x 7,3 x 2,37 meter. Later is het ca. 11 meter verlengd en 25 cm verdiept waardoor het laadvermogen op 840 ton kwam. [DB 03031748]
Foto: Leo Schuitemaker, 1 september 2007. (groter formaat)


zonder
De 'Variatie' uit Sliedrecht. Het schip meet 80 x 8,5 x 3,06 meter en is 1304 ton groot. Het casco werd in 2001 in Polen gebouwd. [DB 02325194]
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam 26 maart 2007. (groter formaat)


zonder
De Zuiderdiep, ex-Grindexpres 2, uit Stellendam.
Het schip meet 70 x 9 x 2,93 meter, is 1215 groot en werd in 1961 bij Scheepswerf Hoogezand te Bergum gebouwd. [DB 02005819]
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam, 13 juli 2007. (groter formaat)


zonder
Motorbeunschip 'Caperon' uit Nieuwveen. Het schip werd in 1964 bij Verolme te Heusden gebouwd. Na verlenging met circa 8 meter is het 62,92 x 7,25 x 2,69 meter gaan meten en kwam het laadvermogen op 770 ton. [ DB 03250303]
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam(?) 2 april 2007. (groter formaat)


zonder
mbs. 'Climax' 64,48 x 7,33 x 2,27 meter en werd in 1965 bij scheepswerf De Kil te Dordrecht te water gelaten. Het laadvermogen bedraagt 845 ton. Voor de voortstuwing wordt gebruik gemaakt
van een Lister Blackstone 337 PK sterk. [DB 02312158]
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam 6 juli 2007. (groter formaat)


zonder
De casco's van veel van de nieuwere schepen zijn op buitenlandse werven gebouwd en dat geldt ook voor het in 1996 gebouwde beunschip 'Deo Favente', dat uit Polen komt. Het schip meet 85,89 x 9,5 x 2,95 meter en beschikt over een 918 PK sterke Caterpillar. Het laadvermogen bedraagt 1566 ton. [DB 02322862]
Foto: Leo Schuitemaker, Nijmegen 20 juli 2007. (groter formaat)


zonder
Motorbeunschip 'Nijverheid' uit Oudekerk a/d IJssel is een wat ouder beunschip want het liep reeds in 1955 bij Scheepswerf Hoogezand, Bergum van stapel. Het schip mat 64,84 x 9,52 x 2,42 meter en bezat twee Stork Ricardo motoren van 160 PK. Na verlenging en verdieping in 2003 is het 85,8 meter lang en 1553 ton groot. [schepenDB]
Foto: Leo Schuttemaker, Rotterdam, 1 mei 2007. (groter formaat)

zonder
Het beunschip 'Eben-Haëzer' op de werf in Krimpen a/d/ IJssel. Ook dit schip is een oudje. Het werd in 1931 bij A. Vuijk & Zn. te Capelle a/d IJssel gebouwd als sleepvrachtschip en in 1956 omgebouwd tot motorbeunschip. Het mat 66,97 x 8,69 x 2,5 meter en was circa 877 ton groot.
Het werd in 2005 bij Treffers in Haarlem gesloopt. [DB 02305163]
Foto: B.v.Roest, juli 2004. (groter formaat)


bestandsrevisie mei 2020.


© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken