Voor het op diepte brengen van de grote kanalen gebruikt men tegenwoordig vaak
zelfzuigende beunschepen.
Dit schip is een sleephopperzuiger. Het schip werd in 1989 in Servië gebouwd en meet 77 bij 11 bij 2,8 meter en laadt ca 1850 ton.
[DB 02318995]
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden, 25 mei 2010. (groter formaat)
De zuigbuis van deze sleephopperzuiger.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden, 25 mei 2010. (groter formaat)
Ook in kleiner water moet gebaggerd worden.
Snijkopzuigertje "Adriaan Bunnik" in actie.
Foto: Jan Meppelink, 17 november 2007. (groter formaat)
De verhaallieren aan de achterzijde. Ik vermoed dat die achterarm er is om het achterschip te sturen en uit de wal te houden. De draden van de twee buitenste lieren lopen naar de voorzijde van het vaartuig.
Foto: Jan Meppelink, 17 november 2007. (groter formaat)
Aan de voorzijde de arm met aan het begin een flinke pomp en
aan het eind, onder water, de snijkop.
Foto: Jan Meppelink, 17 november 2007.(groter formaat)
Een kleine snijkopzuiger
bijna klaar voor vertrek. Het zuigertje is een Conver C87s.
Foto: B. Post. Plaats en datum onbekend.(groter formaat)
De zuiger kan vrij eenvoudig over de weg getransporteerd worden opdat ook in afgelegen gebieden van zuigers gebruik gemaakt kan worden. In combinatie met ontwaterings'zakken' (ook 'GeoTubes' genoemd) die aan de leiding gekoppeld kunnen worden, kan de opgezogen baggerspecie efficient en weinig omgevingbelastend verwerkt worden.
Foto: B. Post. Plaats en datum onbekend. (groter formaat)
Een stoombaggerzuiger te Hagenstein bij Vreeswijk aan het werk. De baggerspecie wordt met behulp van baggerschuiten afgevoerd.
Foto: Wim van Rossum / Anefo. Bron: Nationaal archief bestandnr. 907-3567, CC0. (groter formaat)
31 augustus 1960. Een grote snijkopzuiger schept een doorgang tussen de zee en het Europoortgebied.
Foto: Herbert Behrens / Anefo. Bron Nationaal Archief nr. 911-5524, CC0. (groter formaat)