top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.

Zee- en binnenzwaarden


Naar submenu onderdelen zeilschepen.


zonder
Een (binnen)zwaard op een Tjalk. Net voor de kop van het zwaard, de aanvaarklamp, net achter het zwaard, tegen de potdeksel een schildpadblok met de zwaardloper.
Foto: Pieter Klein, Schellingwoude, eind jaren zeventig. (groter formaat)


zonder
Een zeezwaard op een stalen Botter. Duidelijk zichtbaar is de strijkklamp met aan de achterzijde een glijlat. Voor de kop van het zwaard: de aanvaarklamp met afzetpen.
Foto: Pieter Klein, Boorne, Akkrum, voorjaar 2002. (groter formaat)


zonder
De zwaarden van een skûtsje zijn, zoals bij de meeste kleine Friese schepen, vaak erg kort en breed, terwijl de zwaardposten meestal allemaal bij de kop van het zwaard samenkomen. Het was vaak de gewoonte om als men stillag het zwaard tot boven de kabbellat op te trekken. Vaak was daar een rust of een haakje aangebracht wat het zwaard dan op zijn plaats hield.
Foto: Pieter Klein, Appelscha augustus 2010. (groter formaat)


zonder
Een stalen zwaard. Stalen zwaarden worden over het algemeen kanaalzwaarden genoemd. Men zag ze veel op Steilstevens en Groninger bollen.
Foto: Pieter Klein, Rotterdam, November 2010. (groter formaat)


zonder
Rond de kop van het zwaard.
  1. Spuigat.
  2. Aanvaarklamp.
  3. Settelboord met daarboven een reling.
  4. Spanschroeven.
  5. Spiegel van het zwaard.
  6. Zwaardbout met versiering.
I.v.m. de verstelbare zwaardophanging ziet men net voor de kop een gleuf in het boeisel.
Foto: Pieter Klein, Grouw, jaren negentig. (groter formaat)


zonder
  1. Berghout met daarboven een patrijspoort.
  2. Schildpadblok met zwaardloper.
  3. Zandloper/beuling.
  4. Haakje om het zwaard te borgen.
  5. Zandloper/schuurplaat.
  6. Strijkklamp/kabbellat.
  7. Zwaardpost.
  8. Spanijzer/veer/moelband.
  9. Soort touwwilletje.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden, september 2009. (groter formaat)


zonder
Een zeezwaard met, bij de blauwe pijl, de glijlat. De klamp daarvoor staat volgens mij niet dicht genoeg bij de zwaardbout om een spiegelklamp te zijn; vermoedelijk is het een tweede glijlat.
Foto: H. Klein, Spakenburg, juni 2009. (groter formaat)


zonder
Achter de kop van het zwaard bevindt zich de spiegelklamp/kopklamp.
Foto: Pieter Klein, Kop Bloksloot, juli 2003. (groter formaat)


zonder
De zwaardophanging op een stalen schip.
De positie van de zwaardbout is niet te veranderen.
Foto: Pieter Klein, Hassailt, juli 2007. (groter formaat)


zonder
Detail van de verbinding tussen de zwaardbout en de rest van de zwaardophanging.
Foto: Pieter Klein, Hassailt, juli 2007. (groter formaat)


Bestandsrevisie december 2020



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken