top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Zijschroef Tjalk Verwisseling



Naar menu Oude Schepen.
Naar menu zijschroeven.


zonder
De zijschroef of Lamme-vlerk, Lamme-arm aan boord van
de Tjalk 'Verwisseling' J. Van Petegem, Zwolle.
Foto: Pieter Klein, Zwolle 10 oktober 2010.(groter formaat)


zonder
Aangezien de ingang van het vooronder bij de meeste schepen in het midscheeps in het dek zit, past het samenstel van haakse overbrenging, sleef en motor meestal niet allemaal aan één kant. Bij deze tjalk lijkt er in het voordek, zich nog zo iets als een restant van een kistluik te bevinden. Echter ook voor de gewichtsverdeling kiest men er wel voor de motor aan bakboord en de schroefinstallatie aan stuurboord
of soms ook anders om, te plaatsen.
Foto: Han Visser (groter formaat)


zonder
Links de behuizing met de knevel, rechts daarvan de sleef (2), daarvoor de handel voor waarmee men de haakse overbrenging buiten boord schuift (3) en geheel rechts het liertje (4).
Met de bout op de behuizing van de haakse overbrenging stelt men de hoek in waaronder de schroefas naar beneden moet lopen.
Foto: Han Visser. (groter formaat)


zonder
Achter de haakse overbrenging volgt een kruiskoppeling. Zonder deze kruiskoppeling zou men, zonder ingewikkelde handelingen, nooit de schroef tot boven het gangboord kunnen krijgen.
Foto: Han Visser. (groter formaat)


zonder
De as heeft in het midden, net naast een lagerkussen, een kettingtandwiel voor de aandrijving van dekwerktuigen. Het tandwiel kan door middel van een zeer eenvoudige klauwkoppeling  aan en afgekoppeld worden. Hier is het tandwiel met de as gekoppeld. Wilt men ontkoppelen dan moet men de as stilzetten, het boutje op de rechter klauw losdraaien, de klauw naar rechts verschuiven en het boutje weer aandraaien. De hefboom dient voor de bediening van de normale koppeling. Op de voorgrond is nog net de pompkoker te zien.
Foto: Han Visser. (groter formaat)


zonder
De koppeling en de V-snaaroverbrenging bevinden zich links in de uitbouw aan de motorkast. Op het bovendeksel van de motorkast een opening waardoor de koelwaterdamp kan ontwijken. Deze kastvorm scheen karakteristiek voor de Deutz motoren te zijn. Op de voorgrond het kistluik en rechts nog een stukje van het vooronderdeksel.
Foto: Han Visser. (groter formaat)


zonder
Maar liefst 6 V-snaren worden er gebruikt om de kracht van de motor op de as over te brengen. Als men goed kijkt dan ziet men dat de koppeling waarmee de snaarpoelie aan de as gekoppeld wordt, in de poelie verwerkt is. Een vrij uniek systeem dat een betere zorg verdient.
Foto: Pieter Klein, Zwolle 10 oktober 2010.(groter formaat)


zonder
De voorkant van de motorkast.
Foto: Han Visser. (groter formaat)


zonder
De uitlaat van de motor is tot voor de ankerlier gebracht en daar pas omhoog gevoerd. Ook hier vertoont het schip sporen van achterstallig onderhoud of zeg maar rustig verwaarlozing.
Foto: Han Visser. (groter formaat)


zonder
Duidelijk is hier de beugel, die de schroef op afstand moet houden en daarom vaak 'afhouder' genoemd wordt, te zien. De schroefasdkoker is voorzien van 4 vetpotjes.
Foto: Han Visser. (groter formaat)


Bestandsrevisie oktober 2020



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken