top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.



Verlengde roeven



Naar Menu Roeven.

Al op de grote sleepschepen en ook de stoomgoederenboten plaatste men de stuurhut al spoedig een flink eind boven het dek. Logisch gevolg was dat men ook op de grote motorvrachtschepen de stuurhut op roef ging plaatsen. Ondanks het feit dat de bovenbouw van de stuurhut vaak weggenomen kon worden beperkte het toch het vaargebied van dergelijke schepen. Vooral op de Duitse kanalen moesten de schippers, ondanks de aanwezigheid van een stuurhut, vroeger nog al eens in de kou staan. Ik moet nog eens op zoek naar foto's die dit illustreren.


zonder
Een type roef dat men vrij vaak ziet. Het gedeelte achter de stuurhut benut zo veel mogelijk de breedte van het schip, terwijl het gedeelte onder de stuurhut versmalt is om plaatst te bieden aan beschermde op- en toegangen.
Foto: Leo Schuitemaker, Nijmegen juli 2007. (groter formaat)


zonder
Een vrij oud motorschip met een moderne roef. Het schip werd in 1943 gebouwd. Voor de verbouwing was de roef wat korter en stond de stuurhut dusdanig voor de roef dat alleen de houten, afbreekbare, bovenbouw daar boven uit stak.
Foto: Pieter Klein, IJ Amsterdam, rond 1990. (groter formaat)


zonder
Op de Esso Nederland 72 [SchepenDB] heeft men de roefwanden vlak haaks willen houden. Echt fraai vind ik dat niet.
Foto: Leo Schuitemaker, Belfeld 1984. (groter formaat)


zonder
De brede platte achterkanten op moderne schepen maken de bouw van bijna rechthoekige roeven mogelijk. Dit maakt het gebruik van normaal (los) meubilair een stuk gemakkelijker, vooral wanneer de roeven groot zijn. In de kleine roefjes, zoals van een skûtsje, zat bijna alles spijkervast. In de wat grotere roeven gebruikte men, behalve voor kasten en kooien, die nog steeds spijkervast zaten,
soms scheepsmeubilair van bescheiden formaat.
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam 10-8-2007. (groter formaat)


zonder
Een zeer forse moderne roef met hefstuurhuis siert de 'Gratias'.
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam 22-10-2007. (groter formaat)


zonder
Een twee-onder-één-dek woning?
Containerschip Amistade uit Zwijndrecht is gebouwd in 1999 en beschikt 2x 1622pk Caterpillar en twee boegschroeven van 520pk. [SchepenDB].
Voor de opbouw ziet men de containercellen.
Foto: Dieter Henken (D). (groter formaat)


zonder
Een roef met wat sommigen een whale-gang en anderen een viaduct noemen. Het biedt extra comfort, ook voor spinnen, maar echt fraai?
Foto: Leo Schuitemaker, september 2007. (groter formaat)


zonder
De roeven en stuurhutten van de voormalige DDR schepen zijn eigenlijk een hoofdstuk apart. Misschien komt dat nog eens.
Foto: Leo Schuitemaker, Beneden Leeuwen 5-10-2007. (groter formaat)


Naar Menu Roeven.

Bestandsrevisie december 2020



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken