top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.



Verhaallieren



Naar menu Draadlieren.


zonder
De voorste verhaallier op een bok. Op de achtergrond de achterste. De lierdraad zal vaak met een anker verbonden zijn, toch spreekt men (meestal) niet van ankerlier maar van een verhaallier.
Foto: Pieter Klein, Rotterdam, 14 oktober 2010. (groter formaat)


zonder
Een stoom-verhaallier op een graanelevator. In de middensectie bevindt zich een nestenschijf voor de ankerketting.
Foto: Pieter Klein, Rotterdam, 14 oktober 2010. (groter formaat)


zonder
De verhaallieren aan de achterzijde van de snijkopzuiger 'Adriaan Bunnik'. Ik vermoed dat die achterarm er is om het achterschip uit de wal te houden. De twee buitenste lieren lopen naar de voorzijde van het vaartuig.
Foto: Jan Meppelink. 17 november 2007. (groter formaat)


zonder
De combinatie van ankerlier en verhaallier wordt ook op vrachtschepen toegepast. Dit lier wordt electrisch aangedreven en heeft een trossenhaspel tussen de twee ankerlierhelften.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen 26 juli 2008. (groter formaat)


zonder
De ene rol in dit liertje werd gebruikt om het kuilnet op te te hijsen, opdat het kon drogen. De tweede rol om de dwarsdraad, waarmee men de Waalschokker naar de wal trok, in te halen.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden, 21 september 2001. (groter formaat)

zonder
Voor het openen en sluiten van deze drijfbrug in Rotterdam, of moet men het toch een schipbrug noemen, wordt het beweegbare deel eveneens met een lier verhaald.
Foto: Pieter Klein, Rotterdam oktober 2010. (groter formaat)

zonder
Ook al gebruikt men ankerketting en zal deze ook wel ergens verankerd zijn, toch zal men, in dit geval, niet gauw van een ankerlier spreken. De term bruglier lijkt ook wel toepasselijk, maar wordt toch meestal gebruikt voor lieren die de brug direct in beweging zetten.
Foto: Pieter Klein, Rotterdam oktober 2010. (groter formaat)

zonder
Ook de diverse kabel- en kettingponten maken in feite gebruik van verhaallieren. Of men ze ook zo noemen wilt, is een persoonlijke kwestie.
Foto: Pieter Klein, Nauwernase vaart, augustus 2013. (groter formaat)


Bestandsrevisie november 2020



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken