top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Kraancontainerschip 'Transferium'




a50
Het in 2009 gebouwde kraancontainerschip 'Transferium' is het vervolg op de in 2005 gebouwde 'Mercurius'. Deze schepen van de 'Mercurius Shipping Group' zijn ontworpen om het containervervoer binnen grote havensteden te verzorgen. De schepen zijn in nauwe samenwerking met en
op initiatief van 'Haven Amsterdam' ontwikkelt.
Foto: Dieter Henken, Rotterdam 13-10-2011. (groter formaat)


a51
Het schip meet 95,50 x 11,55 m en kan 126 TEU of 2200 ton vervoeren. Het wordt voortgestuwd door twee ABC 6 MDZC motoren van 1500 pk elk. Leeg kan er een snelheid van 24 km/u worden bereikt.
Foto: Dieter Henken, Rotterdam 13-10-2011. (groter formaat)


a52
De Liebherr-kraan kan bij een vlucht van circa 28 meter 40 ton tillen. Het maximale bereik is 33 meter. Afhankelijk van de omstandigheden is de laad/loscapaciteit ongeveer 22 containers per uur. De kraan is verdiept opgesteld zodat de kruiphoogte beperkt blijft. Het schip is uitgerust met twee spudpalen.
Foto: Dieter Henken, Rotterdam 13-10-2011. (groter formaat)


a53
Een op rail rijdend ballastgewicht van 45 ton en 4 ballastpompen met een capaciteit van 4000m³/u elk beperken de slagzij tijdens de kraanbewegingen tot minder dan twee graden. Mocht 126 TEU niet genoeg blijken te zijn, dan kan het schip als koppelverband nog het nodige extra meenemen.
Foto: Dieter Henken, Rotterdam 17-10-2010. (groter formaat)


a54
Voor en achter de kraan is ruimte voor bijna twee volle lagen van van 32 TEU elk.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluis 17-07-2010. (groter formaat)


a55
Het schip is voorzien van een hefstuurhuis waardoor zowel een lage kruiplijn als een aanvaardbare dode hoek te realiseren zijn.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluis 17-07-2010. (groter formaat)


a56
Een enkele maal dient zich buitengewoon werk aan zoals die keer toen men van een foutief beladen containerschip een aantal containers over moest nemen.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluis 17-07-2010. (groter formaat)


a57
Met een bijna volle bak, volle kracht varend op de Dortse Kil.
Foto: Dieter Henken, Dortse Kil 22 oktober 2011. (groter formaat)




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken