top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


In- en uitgangen en dergelijke



Naar Submenu Opbouwen.



zonder
Het achteronder van een turfpraam met de toegang onder het helmhout zoals dat vroeger wel vaker voorkwam. Hieronder stond een steile trap waarvan het ondereind bij de diepere schepen op de bank in het woonverblijf rustte. Voor het helmhout, de broekschoorsteen. De bijbehorende maar afwijkend vormgegeven broekkap ligt er voor op het dek. Aan het settelboord hangt de spoelbak. Tekening: Rens Lensselink. Archief Zaanstad nr. 12.0205_02 CC0-BY. (groter formaat)


zonder
Een stalen achteronderkap met houten deurtjes. Deze toegang is voorzien van een schuivend deksel. Van het helmhout is alleen het uiteinde van hout, de rest is staal.
Foto: Pieter Klein, Appelscha, 1 augustus 2008. (groter formaat)


zonder
Nog een fraaie ingang naar het achteronder. Met wat meer glas zou het een ingangskoekoek heten. Links, onder de broodwagen, de koekoek van het achteronder.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden, jaren negentig. (groter formaat)


zonder
Een fraai houten schuifluik als ingang naar de roef op een sleepboot.
Foto: Pieter Klein, jaren negentig. (groter formaat)

zonder
De ingang naar het voorroefje van de voormalige stoomsleepboot 'Maashaven'.
Foto: Pieter Klein, Rotterdam, oktober 2010. (groter formaat)


zonder
Links: de fraaie ingangskap naar het vooronder van de Christian Brunings, rechts: het stoomankerlier.
Foto: Pieter Klein, Amsterdam jaren 80. (groter formaat)


zonder
De gebruikelijke stalen uitvoering van een vooronderingang met schuivend luik aan de bovenzijde. Dat liep wel een beetje zwaar en zat soms zelfs klem, maar het sloot wel goed en kon niet per ongeluk (verder) open waaien.
Foto: Pieter Klein, Sneek jaren negentig. (groter formaat)


zonder
Hier is duidelijk te zien dat de fabricage van een schuivende kap een lastig karwei moet zijn. Hopelijk is bij dit beeld ook duidelijk geworden waarom het niet altijd even soepel zal schuiven.
Foto: Pieter Klein, Hasselt juli 2007. (groter formaat)


zonder
Een iets ander model, zonder lichtranden en met een scharnierend luik. Een stuk makkelijker te maken, maar vergt weinig onderhoud. Het is wel nogal tochtig.
Foto: Pieter Klein, Amsterdam rond 1990. (groter formaat)


zonder
Een vooronderluik of vooronderdeksel.
De hoge rand heeft tot doel regen- en buiswater te keren.
Foto: Pieter Klein, Goingarijpsterpoelen, eind jaren negentig. (groter formaat)


zonder
Ik weet niet of dit vroeger ook al de gewoonte was, maar in ieder geval kan men, vooral op skûtsjes, al decennia lang vaak een geschilderd tafreel op het vooronderluik zien. In dit geval gaat het om het skûtsje Connie uit Leeuwarden [fotoserie]. Rechts van het vooronderdeksel een dekmatje, links katankers.
Foto: Pieter Klein, Appelscha, 1 augustus 2008. (groter formaat)


zonder
Ingang naar de benedendekse ruimte in het achterschip van een sleepboot. In de verschansing een loos-, spui- of kantelklep.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden, oktober 1992. (groter formaat)


zonder
Helemaal rechtsvoor het voorpiek- of boegluik B). Links nog net zichtbaar het vooronderluik (V) en op de voorgrond een trossenbak.
Foto: Pieter Klein, Zijkanaal-C, rond 1994.(groter formaat)

zonder
Hier heeft men de oude ingang naar de salonroef willen behouden en daarom de stuurhut daar maar aan aangepast. Ik kan ze geen ongelijk geven. Het
Foto: Pieter Klein, Gouda, juni 2011. (groter formaat)


Bestandsrevisie december 2020



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken