top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Theehutten of toch T-hutten?



Naar Menu Roeven.

De Theehut, ook T-hut genoemd, is een op het dek, achter een roef aan de den (en voor de eventuele stuurhut), geplaatste opbouw, die bij de woning hoort. De theehut is bijna altijd smaller dan de roef en daar de hut op het dek staat, steekt deze een eindje boven de roef uit. Vooral vroeger stak het dak van de theehut aan weerszijden een flink eind over, zodat de dwarsscheeps vorm op een T met een dikke stok leek. De hut zou daarom een T-hut genoemd worden. Een andere verklaring voor de naam is dat de theehut vaak als keuken gebruikt werd en men er dus geregeld een kopje thee dronk. Vroeger waren de theehutten vaak van hout en konden ze, indien nodig afgebroken worden. Later toen de theehutten van staal werden gebouwd, kwam het voor dat deze niet op het dek stond, maar een klein eindje daarin verzonken was. De theehut ziet men vooral op (voormalige) sleepschepen.

zonder
Roef, theehut en stuurhut op de Kempenaar Maja [scheepsportret].
Foto: B. v. Roest, Schoonhoven. (groter formaat)


zonder
Een oud sleepschip met houten theehut toont ons hoe het begon. Een ronde open stuurstand met liggend haspel, een zogenaamde erdaldoos, op het achterschip en daar dan een soort klompenhok van hout voor. Men hield er dus duidelijk rekening mee dat, ook al was hij nog zo laag, de extra hut toch niet onder bepaalde bruggen kon passen.
Foto: W.C. Ladiges, (1895-1956). Amstel, Amsterdam jaar onbekend. Bron: Stadsarchief Amsterdam bestand ANWA00093000001. CC0-BY. (groter formaat)


zonder
Een stapje verder. De Erdaldoos is dicht gemaakt en de theehut is van staal geworden.
Foto: Willem v.d. Poll, Straatsburg (Fr), april 1955.
Bron: Nationaal Archief, bestand 254-1199. CC0-BY. (groter formaat)


zonder
Naar de tegenwoordige tijd. Duidelijk is hier het ver uitstekende dek (dak) te zien, waaraan, volgens sommigen, de T-hut zijn naam dankt.
Foto: F. Logghe, Gent, 3 juni 2004. (groter formaat)


zonder
mvs. Jagrie [SchepenDB] Nogmaals een theehut, erg veel variatie is er niet.
Foto: Leo Schuitemaker, Wilhelminakanaal, 4 mei 2007. (groter formaat)


zonder
De sleepkempenaar 'Antoinette' [scheepsportret] heeft geen roef, maar wel een redelijk ruime theehut of zou men het in dit geval, nu er geen roef is, een dekhut moeten noemen?
Foto: Augustus 2003. Ingezonden door: H. Visser. (groter formaat)


zonder
Het lijkt op een theehut, maar eigenlijk is het dat niet. Moet dan toch de term tussenroef ingevoerd gaan worden?
Foto: F. Logghe, Rotterdam, 4 november 2007. (groter formaat)


zonder
Twee sleepschepen waarop de plaats van de theehut ingenomen is door een deel van de roef.
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam 22-10-2007. (groter formaat)


Naar Menu Roeven.

Bestandsrevisie december 2020



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken