Een stoomankerlier.
Misschien niet wat men normaal onder een stoommachine verstaat, maar het is er wel één. Zwart geschilderd de twee stoomcilinders met de bijbehorende stoomkasten.
Foto: Pieter Klein, Amsterdam, jaren tachtig. (groter formaat)
Een 'antiek' stoomlier bestemd voor een baggermolen.
Foto: J.F. Meursing, Amsterdam 1887.
Bron: Stadsarchief Amsterdam. CC0. (groter formaat)
Een twee cilinder scheepsstoommachine uit 1883.
Foto: J.F. Meursing, Amsterdam 1883.
Bron: Stadsarchief Amsterdam, cc0, bestand ANWA00003000001. (groter formaat)
Een aantal van stoompompen bij een spijsolie verwerkend bedrijf.
Inzender: Jos Telleman. (groter formaat)
Een stoompomp aan boord van een bok. Rechts de stoommachine, links de pomp. Stoompompen hebben geen roterende delen en daardoor zijn er weinig verliezen.
Foto: Pieter Klein, Rotterdam augustus 2011. (groter formaat)
Een stoomlier aan boord van de bok 'Bergse Maas'. Vooraan de machine die al het werk moet doen. De lier is gemaakt door de "American Hoist & Derrick Co, St. Paul, Minnesota, U.S.A."
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam, april 2004. (groter formaat)
De cilinders (rood en blauw) van de stoommachines van een hijslier op een bok. Bokken zijn lang stoom blijven gebruiken omdat een stoommachine niet hoeft te draaien om kracht te leveren. Vanuit stilstand is meteen een groot hijskoppel beschikbaar.
Foto: Pieter Klein, Rotterdam augustus 2011. (groter formaat)
Een kleine Stuart stoommachine met ketel als voortstuwing in een klein open vaartuig;
een boot dus!.
Foto: Pieter Klein, Wartena, augustus 1995. (groter formaat)
Een opengewerkt exemplaar van een vertikale compoundmachine.
Foto: Pieter Klein, Rotterdam augustus 2011. (groter formaat)
Een triple-compoundmachine gefotografeerd in Rotterdam. Helaas vergeten de extra informatie te noteren.
Foto: Pieter Klein, augustus 2011. (groter formaat)