top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Stalen roeren




zonder
Dubbele balansroeren achter een Kempenaar.
Foto: B. v. Roest, Schoonhoven. (groter formaat)


zonder
Een stalen roer met een groot oppervlak noemde men soms een zeilroer. Net als bij veel houten schepen is ook bij deze tjalk de hoos later aangebracht.
Foto: Pieter Klein. Zaandam 1978. (groter formaat)


zonder
Hetzelfde schip. In het verlengde van de schroefas is dwars door de roerkoning een gat gemaakt. Zo is het mogelijk de schroefas te verwijderen zonder het roer te demonteren. Boven de schroef: een gebogen plaat bij wijze van schroeftunnel.
Foto: Pieter Klein. (groter formaat)


zonder
Een roer met het model dat bij een Klipper erg vaak toegepast werd, maar dit exemplaar hangt wel erg ver achter de scheg. Een schippersvlet hangt in de davit.
Foto: Pieter Klein, Rengerspolle, februari 2003. (groter formaat)


zonder
Deze Stevenaak maakt gebruik van een Lamme-vlerk, mede daarom is roeroppervlak groot.
Foto: Pieter Klein, Schellingwoude oktober 1978. (groter formaat)


zonder
Sleepschepen hebben vaak enorme roeren.
Foto: Pieter Klein, Prinses Margrietkanaal, jaren negentig. (groter formaat)


zonder
In het roer een schuif waarmee het oppervlak, al naar gelang de omstandigheden, vergroot of verkleind kan worden. Mogelijk wordt deze schuif een linnet genoemd. Vaker zal men het echter 'de schuif' of zoiets genoemd hebben.
Foto: Pieter Klein. Prinses Margrietkanaal, jaren negentig.


zonder
Het achterschip van de kast 'Arma' is mooi geveegd. Het schip is voorzien van een stroomlijntunnel en heeft vrij forse balansroeren.
Foto: F. Logghe, 20 april 2008. (groter formaat)


Bestandsrevisie oktober 2020



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken