top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Sluizen

Deel 2



Naar Menu landzaken.

zonder
De Noordersluis van de Oranjesluizen bij Schellingwoude. Het mts Stavo is uitvaarende. Op de voorgrond het solide en lange remmingwerk, dat tevens als geleidewerk en wachtplaats fungeert.
Foto: Martin Alberts, juni 1984.
Bron: Stadsarchief Amsterdam nr 010122044505, CC0-By. (groter formaat)

zonder
De Willem 1 sluizen in het Noord-Hollandskanaal te Amsterdam. Oktober 1868. Op de achtergrond 'De ronde Lutherse', de Westertoren en het Tolhuis.
Foto: Pieter Oosterhuis. (1816-1885)
Stadsarchief Amsterdam nr. OSIM00008002369. (groter formaat)

zonder
Beschrijving Plan, opstand en profils van een noodvlot voor de Willemsluis en andere groote sluizen op het Groot Kanaal door Noordholland. 1822. (fragment)
Collectie; 269 - Collectie van kaarten van Rijkswaterstaat Noord-Holland vóór 1850, Link naar inventarisnummer Noord-Hollands Archief: 717, CC0-BY-SA.
Link naar volledig document op maximaalformaat. 9 MB!!


zonder
De sluis III van het Wilhelmina kanaal is een tweedelige trapsluis. Het is tevens een bajonetsluis. De sluis werd in 1917 gebouwd.
Op het sluishoofd ziet men een mechanisch aangedreven kaapstander staan waarmee men vroeger de sleepschepen door de kolken heen kon trekken.
Foto: Augustus 2003, Inzender H. Visser, Zwolle. (groter formaat)


zonder
Het valt niet altijd mee een schip netjes de sluis in te krijgen. Vanaf de lage kant gaat het echter vaak wel wat makkelijker dan vanaf de hoge kant. In het midden op de luikenkap de luikenstoeltjes.
Foto ingezonden door H. Visser, Zwolle. (groter formaat)

zonder
Een sfeervol plaatje van Sluis Drie in het WIlhelminakanaal.
Foto ingezonden door H. Visser, Zwolle. (groter formaat)


zonder
De enige drietraps trapsluis die Nederland ooit gekend heeft. De sluis bij Dieren die de verbinding van het Apeldoornskanaal met de IJssel tot stand bracht. De sluis kwam gereed in 1865, werd in 1957, na de bouw van een nieuwe grotere sluis, buitenbedrijf gesteld en enige jaren daarna gesloopt.
Foto: Archief Harry de Groot. (groter formaat)


zonder
Nogmaals de sluis te Dieren.
Foto: Archief Harry de Groot. (groter formaat)


zonder
Het sluishoofd van de sluis Engelen. Het sluishoofd is gevormd met gemetselde basaltblokken en vormt de verbinding tussen het Diezekanaal en de Maas.
Foto: J v. Tussenbroek. (groter formaat)


zonder
De Prinses Margrietsluis te De Lemmer. Van links naar rechts het kastje 'Wega' van schipper W. Abels met groepsletter K, de luxe-motor 'Morgenster' en een spits. Zoals zo veel lange sluizen heeft ook deze sluis halverwege een extra stel deuren. Tegenwoordig gebruikt men die nog wel eens voor een 'gemengde schutting'.
Foto: Archief Harry de Groot. (groter formaat)


zonder
De jeugdige schippersknecht staat aandachtig naar het strijken van de klepdeuren van de sluis te Maasbracht te kijken. In de sluis de "Jan Buzink" (bouwjaar 1929) van schipper Buzink uit Waspik.
Foto: Archief Harry de Groot. (groter formaat)


zonder
Nog een gedeelde sluis. Gezicht op de middelste deur van de sluis te Broek op Langedijk. Het is één van de weinige sluizen met hangende roldeuren aan een hoge geplaatste rail. Dat die rails vrijstaand zijn en dat het een gedeelde sluis is maakt deze sluis uniek.
Foto: Pieter Klein, Broek op Langedijk 11 mei 2012. (groter formaat)

zonder
Het spuien met de Haarsluis in Drenthe. Een komsluis met licht gebogen wanden en overstortdeuren.
Foto: Pieter Klein, februari 2004.(groter formaat)


zonder
Het opschutten in de Paradijssluis van de Drentse Hoofdvaart. Een Friese Tjalk, 22,65x4,75m., is net ingevaren. De (sluis)deuren zijn gesloten. De maximale afmetingen van deze sluis zijn ca. 27x5,2 m. Er blijft dus wel wat, maar toch niet veel ruimte over. De bijboot ligt (niet zichtbaar) naast het achterschip.
Foto: Pieter Klein, juli 1980. (groter formaat)


zonder
De schutting is bijna voltooid. Het water in de kolk is circa 1,5 m. gestegen. Achter het schip ziet men dat het water tot bijna aan de bovenrand van de deuren staat. Wanneer men een beetje vlot werkt, duurt een schutting van het opvaren tot en met het uitvaren ongeveer 20 minuten.
Foto: Pieter Klein, juli 1980. (groter formaat)


zonder
Wanneer men echter de sluis gerenoveerd heeft en de kapotte bakstenen in de sluis kiepert, duurt een schutting wel een paar uur, want dan moet er een duiker aan te pas komen om de slagdrempel weer vrij te maken.
Foto: Pieter Klein, Uffeltersluis 2002. (groter formaat)


zonder
De keersluis te Heerenzijl in actie, bij ZW 8. Het hoogteverschil is ontstaan door opwaaiing. De sluis kent geen normale windwerken, maar wordt met draadlieren open en dicht getrokken. Indien nodig kunnen er nog metalen schotten ter verhoging van de deuren uit de muur getrokken worden. De kolkwanden van deze sluis zijn, in verband met het groot aantal pleziervaartuigen wat hier moet passeren, voor een groot deel met hout bekleed.
Foto: Pieter Klein, Heerenzijl, 20 februari 1997. (groter formaat)



Bestandsrevisie februari 2021.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken