top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Sleeplieren en dergelijken



Naar menu Draadlieren.
Naar menu sleepvaart.


zonder
De 'Harmonie III' [fotoserie] is uitgerust met een drievoudig strangenlier. Het zit een beetje verstopt achter de 'tafel' waarop de strangenklemmen zitten, maar het is er echt. Tussen de twee bolders net voor de sleephaak ziet men drie 'ogen', een soort draadkluizen, die de draden recht voor de klem en de lier moeten houden.
Achter de draadkluizen de stangenklemmen waarmee de draden vastgezet kunnen worden. Daarvoor (nauwelijks zichtbaar) drie zeer lage bolders en tenslote daarvoor, onder het hogere deel, de drie draadtrommels met de bijbehorende vang.
Foto: Pieter Klein, (groter formaat)


zonder
Een strangenlier, verhaallier en twee ankerlieren gecombineerd tot één geheel.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen, 12 juli 2008. (groter formaat)


zonder
Een foto van de strangenlier aan boord de sleepboot Njord.
Fotograaf onbekend.
Bron: Uitrusting en Onderhoud binnenvaartschepen, Uitg. Born. (groter formaat)


zonder
Het stragenlier van de Unterwalden aan bakboord. Strangen waren 15 tot 38 mm dik en 200 tot 1500m lang (de dunste waren het langst), buiten dat had de sleepboot nog tornstrangen, reserve strangen en natuurlijk meerdraden; alles staaldraad.
Foto: Archief: Urs Vogelbacher. Inzender: Leo Schuitemaker. (groter formaat)


zonder
Het binnenwerk van een strangenlier op een riviersleepboot. Mooi is hier de draadgeleiding die zich voor de draadtrommels bevindt te zien.
Foto: Willem van de Poll. Bron: Nationaal Archief nr 254-1381 CC). (groter formaat)


zonder
Sommige lieren, zoals op de sleepboot 'Njord' zijn uitgerust met een extra trommel waarmee niet alleen de eigenlijke draadtrommel ontlast wordt, maar ook het uitvieren van de strang beter geregeld kan worden. Aan de linkerkant ziet men de remband van de vang, rechts daarvan de adhesie- of remtrommel.
Foto: Foto NV Machinefabriek 'Nemag' Rotterdam.
Bron: Uitrusting en Onderhoud binnenvaartschepen, Uitg. Born. (groter formaat)


zonder
Stuurhuislessenaar met de bediening van de strangenlier
met tweemaal vier draadtrommels.
Foto: Willem van de Poll. Bron: Nationaal Archief nr 67037-013 CC0. (groter formaat)


zonder
Een strangenklem zoals die op sommige sleepboten toegepast werd.
Foto: Pieter Klein, Antwerpen april 2013. (groter formaat)


zonder
Die zijde van de bovenstaande klem, die naar het vaartuig gekeerd is. Aan de andere zijde zijn veren aangebracht
die schokken in de sleepverbinding op moeten vangen.
Foto: Pieter Klein, Antwerpen april 2013. (groter formaat)


zonder
Contructieschets van een strangenklem met veerdemping. De kant met de veren is richting sleepverbinding gekeerd. Voor zover bekend kan deze klem zowel op de sleepboot als op het gesleepte vaartuig toegepast worden.
Tekenaar: onbekend.
Bron: Uitrusting en Onderhoud binnenvaartschepen, Uitg. Born. (groter formaat)


zonder
Aan boord van een sleepschip is een bemanningslid in de weer met de sleepstrang met op de voorgrond op het dek een strangenklem.
Foto: Willem van de Poll. Bron: Nationaal Archief nr 254-1682 CC0. (groter formaat)


zonder
Een sleeplier zoals dat door de grote havensleepboten gebruikt wordt.
Foto: Pieter Klein, Zwartsluis, 14 mei 2010. (groter formaat)


Naar menu Draadlieren.
Naar menu sleepvaart.


Bestandsrevisie Mei 2020.



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken