>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Sleepjes en vreemde samenstellen



Naar menu Sleepvaart.


sleep_met_casco
Een sleep met een, in tweeëngedeeld, casco voor een nieuw binnenvaartschip arriveert bij de Volkeraksluizen. In voorspan vaart de sleepboot Cura Nostra (schepenDB) met kapitein A. v.d. Sande.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen 26 juni 2008. (groter formaat)


slb_cura_nostra
Het gangboord van het in China gebouwde casco is nog voorzien van zware stalen bokken waarop, tijdens de zeereis, de rest van de lading,
waarschijnlijk ook casco's, gerust hebben.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen 26 juni 2008. (groter formaat)


sleep_met_casco_3
Beide helften zijn tijdelijk afgesloten met een schot.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen 26 juni 2008. (groter formaat)


db_milla
De duwboot Milla (ex-Gavia, Mary, Brandaris)
was de stuwende kracht van het geheel.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen 26 juni 2008. (groter formaat)

kettingsleepboot
Een geheel ander transport!
Kettingsleepboten waren een zeldzaamheid in Nederland. Hier een Toueur op de Seine met een trein van Walen, Doornikkers en/of Bakken in de sleep.
Fotokaart fragment. Vermoedelijk begin twintigste eeuw.
Bron. Wikimedia. (groter formaat)

sslb_pieter
Stoomsleepboot Pieter met een gemengd gezelschap in de aanhang. De sleep was minstens 4 lengtes lang, wat geen uitzondering was op het kanaal.
Bron: Gemeente Archief Amsterdam
bestandsnr. OSIM00001005236. (groter formaat)

sleep_merwedekanaal
En nog een sleepje, dit maal met 6 schepen in de sleep.
Bron: Gemeente Archief Amsterdam
bestandsnr. OSIM00004005073. (groter formaat)




© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Ede.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Kopie├źn naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn niet toegestaan!
Over het algemeen zullen de inzenders van het materiaal een verzoek
tot het gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken