>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.



Gemotoriseerde sleepspits Santa Rita


Een bijdrage van F. Logghe.
Foto's, tenzij anders vermeld: F. Logghe
Menu fotoseries.

px_SR_woonboot
De gemotoriseerde sleepspits Santa Rita werd in 1934 gebouwd. Het schip werd pas na de oorlog gemotoriseerd met een GM motor uit een Sherman tank van het Amerikaanse leger. Na haar loopbaan in de beroepsvaart deed het schip dienst in Brugge als werkplaats voor de restauratie van een sleepboot. Momenteel ligt de Santa Rita in Gent als woonschip.
Foto genomen in juni 2005. (groter formaat)


px_SR_2001.jpg
Foto van de Santa Rita in 2001. Onder het bruine zeil staat een sleepboot. Oorspronkelijk had het schip geen roef op het achterschip. De woning bevond zich benedendeks. Later werd het dek uitgebrand en verhoogd om zo een roef te kunnen bouwen. De betimmering werd hier echter nooit op aangepast. (groter formaat)


px_SR_kombrugge
De Santa Rita met een vissersschip in de Dampoortsluis te Brugge.
Foto genomen in juni 2004. (groter formaat)


santarita19juni2004
De kop van het schip toont een aardige baard. (groter formaat)


px_SR_kont
De kont van de Santa Rita met origineel roer.
Foto genomen in juni 2004. (groter formaat)


px_SR_roer
Het roerwerk, een roerkwadrant, van de Santa Rita.
Foto genomen in juni 2004. (groter formaat)


px_SR_stuurwerk
Het stuurwerk met een slinger in plaats van een stuurrad.
Foto genomen in juni 2004. (groter formaat)


15juni2008-9557Brugge
15 juni 2008 de Santa Rita in het dok bij scheepswerf De Schroef te Sluiskil.
Veel teer zit er niet meer op. (groter formaat)


15juni2008-9560Brugge
Zo te zien worden er weer pogingen ondernomen om er een fatsoendelijk schip van te maken. Een stuurrad ontbreekt echter nog steeds.
Brugge, 15 juni 2008. (groter formaat)


15juni2008-9562Brugge
Het voorschip is inmiddels onderhanden genomen. De ankerlier is (tijdelijk?) verwijderd, waardoor we een goed uitzicht op de kettingpijpen hebben. Vergis ik mij of zijn de kettingpijpen nog voorzien van een kettingstopper (kettinggrendel)?
Brugge, 15 juni 2008. (groter formaat)


16juni2008-9568Brugge
Een aardige impressie van een deel van de werf.
Brugge, 15 juni 2008. (groter formaat)


16juni2008-9572Brugge
Een kijkje op het dok.
Brugge, 15 juni 2008. (groter formaat)




© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Ede.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Kopie├źn naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn niet toegestaan!
Over het algemeen zullen de inzenders van het materiaal een verzoek
tot het gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken