top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.



Roer- en stuurwerken



Naar menu roeren.

zonder
Een kwadrant op een houten roer. In de staaldraad is met behulp van een kies een oog gevormd en met een oogbout kan men de spanning op de staaldraden regelen.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden jaren negentig. (groter formaat)


zonder
Niet best onderhouden, maar wel een mooi voorbeeld van een eenvoudig kettingstuurwerk in combinatie met een roerkwadrant.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden 18 mei 2010. (groter formaat)


zonder
Een kettingstuurwerk met enkelvoudige vertraging,
roerstandindicator en nestenschijf.
Foto: Pieter Klein, Broek op Langedijk 11 mei 2011. (groter formaat)


zonder
Het roerwerk van de wad- en sontvaarder 'Risico' bestaat uit een kwadrant op een roekoning. Zie ook de fotoserie over deze Wad en sontvaarder. Het oog op de roerkoning is bedoeld om de roerkoning door de hennegatskoker te kunnen laten zakken of te hijsen. Op het oog een stang waaraan een vaantje gemonteerd is, dat als roerstandindicator fungeert.
Foto: C. Minderman. (groter formaat)


zonder
Een kwadrant van een kettingstuurwerk op de roerkoning bij een sleepboot.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden oktober 1992. (groter formaat)


zonder
Nog een mooi voorbeeld van een kettingkwadrant op een sleepboot.
Foto: Pieter Klein, Zwartsluis 14 mei 2010. (groter formaat)


zonder
Een kwadrant op een Spits. Door de twee witte kokers lopen de kettingen van het kwadrant naar het stuurwerk.
Foto: F. Logghe, Gent, 2008. (groter formaat)


zonder
Een Engels stuurwerk. Duidelijk zijn de twee tegengesteld gerichte schroefdraden te zien.
Foto: Pieter Klein. (groter formaat)


zonder
Het juk op de roerkoning bij een Engels stuurwerk/broodwagen.
Foto: Pieter Klein.(groter formaat)


zonder
Een echt cardanstuurwerk.
Foto: Pieter Klein. Amsterdam. (groter formaat)


zonder
De kont van de aak Vertrouwen van H. Moret. Het scheepje gebruikt een cardanstuurwerk, waarvan de cardan zeer kunstig in het klassiekgevormde stalen roer uitgespaard is.
Foto: Pieter Klein. Hasselt, 28 juli 2007. (groter formaat)


zonder
Een vindingrijke toepassing van een vrachtwagencardan gecombineerd de stangen en het juk zoals van een broodwagen.
Foto: Pieter Klein,. Leeuwarden 18 mei 2010. (groter formaat)


zonder
Een tandwielkwadrant op een fors sleepschip. Helaas is het rondsel niet te zien. Wel ziet men recht op de roerkoning een stang recht naar boven lopen voor de roerstandaanwijzer.
Foto: Pieter Boers.(groter formaat)


zonder
Tandwielkwadrant met rondsel op een Dortmunder-sleepschip. Bij dit systeem kan men de spie uit het rondsel trekken, wanneer men vervolgens de tandwielen blokkeert, kan men met het draaien van het haspel, het stuurrad, de as van de stuurinrichting en daarmee het hele stuurhuis omhoog of naar beneden draaien. Daarna wordt de stuurhut op de gewenste hoogte vastgezet, de spie terug geplaatst en de tandwielen weer vrijgegeven. Het hefstuurhuis bestaat dus al langer dan menigeen zou denken.
Foto: Pieter Klein, Rotterdam 14 oktober 2010.
(groter formaat)


zonder
Assenstuurwerk gecombineerd met een haakse overbrenging en tandwielkwadrant.
Foto: Pieter Klein, Rotterdam 3 november 2010. (groter formaat)


zonder
Een eenvoudig assenstruurwerk met kegeltandwielen.
Foto: Pieter Klein (groter formaat)


zonder
Een assenstuurwerk in combinatie met kegeltandwielen. Gewoonlijk bevindt het kwadrant zich, bij dit soort schepen, onder het achterdek en gebruikt men een kettingoverbrenging om de beweging van de as langs de achterkant van de roef, naar beneden te brengen. Hier slaat men die laatste stap dus over.
Foto: Pieter Klein, Sneek 5 mei 2012.(groter formaat)


zonder
Op de voorgrond de as van een assenstuurwerk, daarnaast de radarmast met daarachter o.a. een schippersvlet.
Foto: B.v.Roest, juli 2004. (groter formaat)


zonder
Een stuurwerk gemaakt door de firma Ridderinkhof, Hasselt aan boord van de Kempenaar Antoinette.
  1. Handel waarmee de vertraging van het stuurwerk op 2x zo groot gezet kan worden.
  2. Stuurrad.
  3. Pal waarmee het stuurrad in een bepaalde stand vergrendeld kan worden.
  1. Stuurrad.
  2. Stuurwerk.
  3. Roerstandindicator.
  4. Waarschijnlijk alleen een knop waarmee het deksel van het stuurwerk vast gezet is.
Foto: Han Visser, Zwolle. Augustus 2003.(groter formaat)


zonder
Deze schipper lijkt geen voorstander van vrolijke kleurtjes;
jammer, het maakt de foto er niet duidelijker op.
Men ziet hier een kettingoverbrenging en vervolgens een haakse overbrenging met schuinvertande kegeltandwielen. Een vrij unieke combinatie geloof ik. Waarschijnlijk heeft men hiervoor ook weer een vrachtwagen cardan of iets dergelijks gesloopt.
Foto: Huddie Klein, Amersfoort 7 maart 2011. (groter formaat)


zonder
Het geheel, onder wat gunstiger lichtval, van uit een andere hoek gezien.
Foto: Huddie Klein, Amersfoort 7 maart 2011. (groter formaat)


zonder
Een beetje moeilijk te zien en ook te herkennen, maar het lijkt er op dat dit een roerwerk met een wormwieloverbrenging is.
Foto: Pieter Klein, Amsterdam 5 maart 2013.(groter formaat)

zonder
Een eenvoudig roerwerk met één dubbelwerkende hydraulische cilinder. Simpel maar doeltreffend.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden december 1992.(groter formaat)

zonder
Het hydraulische stuurwerk van één van de flankingroeren
van de Veerhaven IV Neushoorn.
Foto: Jan Meppelink, Zwijndrecht 15 februari 2013.(groter formaat)


zonder
Een hydraulische stuurwerk in de Veerhaven V Zeeleeuw. Hoeveel stuurwerken deze duwboot werkelijk heeft is me niet bekend, maar dit is niet het hoofdstuurwerk.
Foto: Jan Meppelink, Zwijndrecht 16 november 2011.(groter formaat)


zonder
Het hoofdstuurwerk in de Veerhaven V Zeeleeuw ziet er namelijk zo uit. Daarvan zijn er vermoedelijk drie; voor elke schroef één.
Foto: Jan Meppelink, Zwijndrecht 16 november 2011. (groter formaat)


zonder
Bedieningseenheid voor de hydraulische stuurmachines van de René Siegfried ter vervanging van het stuurrad (en meer).
Foto: Pieter Klein. Dordrecht, 20 oktober 2011.(groter formaat)


zonder
Het meest simpele roer- en stuurwerk is natuurlijk het helmhout.
Foto: Pieter Klein, Akkrum. (groter formaat)


zonder
De roerkoning van het koproer in dit geval compleet met liertje en steun voor de fokkeboom.
Foto: Pieter Klein, Rotterdam 3 november 2011. (groter formaat)


zonder
Een wat minder luxe uitvoering van het koproer.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden 2010. (groter formaat)


zonder
Een koproer dat in een bun in het schip opgetrokken kan worden.
Foto: Jan Meppelink. (groter formaat)


zonder
Een stalen koproer. Dit lijkt een zogenaamde ondertrekker te zijn.
Foto: Pieter Klein, Antwerpen, 17 april 2013. (groter formaat)


Bestandsrevisie oktober 2020



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken