>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.


<

mvs 'Randwijk'


Deel 7: De papierwinkel.


Deel: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, inhoudsopgave.


b77
Elk NRM schip had z'n scheepsjournaal met op elke bladzijde de duidelijke tekst 'Journaal dagelijks in te vullen'.
Of men dat ook deed als men niet voer; het lijkt er niet op!
Inzender: Do Strijp. (groter formaat)


b66
Het dagboek van een binnenschip kan zeer veel interessante informatie bevatten. Helaas heeft men bij het kiezen van het formaat er geen rekening meegehouden dat men het zo'n zestig jaar later nog zoudt willen scannen.
Inzender: Do Strijp. (groter formaat)


b65
Inzender: Do Strijp. (groter formaat)

Begin mei 1949 vertrekt de 'Randwijk' met de 'Wijkdienst 16' op sleeptouw uit Amsterdam.  De 'Randwijk' heeft 309 ton in en de 'Wijkdienst 16' is geladen met 702 ton,
Onderweg moet één motor een half uur gestopt worden, omdat deze niet op toeren wilt komen en men hem wilt nazien. In Uerdingen gaat de 'WD16' eraf en laadt men bij.
 De 'Gelria' van schipper Blokslag, groot 605 ton, wordt van Rheindorf naar Andernach op sleeptouw genomen. Vandaar gaat de 'Randwijk' naar Mannheim en Karlsruhe om te lossen. Vervolgens krijgt men bij één motor last van een uitgelopen lager. Men vaart op één motor naar het station en kan na een nacht reparen weer verder. Na twee uur varen, is het echter weer mis. De 'Waalwijk' sleept de 'Randwijk' vervolgens van Drusenheim naar Strasbourg, waar men lost en de motor repareert. Vervolgens gaat men retour, maar bij Keulen valt de motor weer stil. Uiteindelijk belandt men toch te Papendrecht waar men opnieuw de motor laat repareren en van de gelegenheid gebruikt maakt een sleeplier en een strangenklem te  plaatsten.

b64
Inzender: Do Strijp. (groter formaat)

Op 28 september 1950 lag men op een voorspanboot te wachten toen om 8.20u, bij de passage van het Binger Loch, de strang van het sleepschip 'Henri Heygraut' brak. Het schip was 1600 ton groot en geladen met 1350 ton tarwe. Ms Randwijk schiet te hulp, heeft toen snel vastgemaakt, de 'Henri Heygraut' gaande gehouden en het schip vervolgens samen met de sleepboot van het schip en een voorspanboot de 'Henri Heygraut' naar de rede van Bingen gebracht.

Ook averij, brandstofverbruik, en al het andere wat van belang was werd in het journaal vermeld.
Men vermeldt onder anderen: "sleepschip 'Cor', boeiing ingedeukt". Hierbij lijkt het niet helemaal duidelijk of het sleepschip nu de veroorzaker of het slachtoffer was, maar uit betrouwbare bron is vernomen dat de 'Randwijk' het slachtoffer was. Het ms. 'Donauland' veroorzaakte enige schade aan het 'viaduct'.

Onderaan de bladzijde kunnen we dan lezen dat tijdens de bergreis 9550 liter gasolie werd verbruikt.  De daalreis kwam uit op 4550 liter.

b63
Inzender: Do Strijp. (groter formaat)

Na eerst de 'Wijkdienst 12' gesleept te hebben krijgt men, na Pinksteren 19?? te Uerdingen bij het losmaken van de sleep, de strang in de schroef. Op één motor gaat men naar Hochfeld alwaar een duiker de strang verwijdert. Verder is er geen schade en gaat men, met de 'Wijkdienst 16' op sleeptouw, samen hebben ze 1300 ton in, verder. Ze  redden het zonder hulp tot Reisholz. Vervolgens krijgen ze voorspan van de 'Steenwijk'. Bij St Goar neemt de 'Naaldwijk' de diensten van de 'Steenwijk' over. Vervolgens worden de schepen van af Assmannshausen tot Bingen voorgespannen door de sleepboot  'Rheinstein'.
Na oponthoud in Mannheim voor bonnen en inkopen, neemt men de 'Naaldwijk' 35km op sleeptouw richting Strasbourg. Daarna maakt men met 50 passagiers een tocht van Basel naar Strasbourg.

b62
De Randwijk maakt zich op voor een reisje met passagiers.
Inzender: Do Strijp. (groter formaat)


b61
Inzender: Do Strijp. (groter formaat)

In het journaal is ook aantekening gemaakt van de vaarsnelheden. Als de vermelde diepgang klopt, dan was men volledig afgeladen.
Genoteerd staat: vanaf Rotterdam tot Lobith 13 km/u, vandaar naar de Ruhr 12 km/u, vervolgens naar Düsseldorf 11 km/u,  dan worden Keulen, Koblenz en Bingen met een gemiddelde snelheid van 10 km/u bereikt.
Van Bingen naar Mannheim bereikt men 13 km/u, dan tot Strassburg vaart men nog maar 8,5 km/ en het laatste stuk naar Basel slechts 6 km/u. Dit alles bij 300 toeren per minuut op beide motoren.
Verder wordt hier nog melding gemaakt van enige problemen met de electriciteitsvoorziening.

b60
Inzender: Do Strijp. (groter formaat)

Wie op de rivieren vaart moet goed op zijn diepgang letten. Een lijst notities en tabellen vormen de richtlijnen voor hoe men het schip het beste kan beladen. De trimtank en de voorraad diesel- en smeerolie worden natuurlijk mee ingecalculeerd en men schijnt zelfs de roeiboot vol water te zetten om de gewenste ligging te kunnen bereiken.

b59
Ook de achterzijde werd nog benut voor notities.
Inzender: Do Strijp. (groter formaat)



Deel: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9.


© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken