>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.


<

mvs 'Randwijk'


Deel 3: De proefvaart.



Deel: 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, inhoudsopgave.


pv5
Een laatste moment voor vertrek.
Twee heren, Dhr. Calavazi (dir.NRM) en Piet Schram, hebben zich afgezonderd; er zal wel een zakelijke bespreking gevoerd worden. Zoals zoveel wijkschepen was ook de Randwijk uitgerust met een stevige beting. Over het roefdek lopen de assen van het stuurwerk. Waarschijnlijk i.v.m. het slepen zijn er geen houten koekoeks gebruikt.
Inzender: Do Strijp. (groter formaat)


pv4
Los van de kade.
Op deze foto is de 'klapdavit' waarin de bijboot hangt goed te zien. De bijboot is een Hollandse boot met 3 doften en plaats voor 4 roeiers. Het verhaallier achterop doet tevens dienst als davitlier. (Het schip kreeg pas later een achteranker.)
Inzender: Do Strijp. (groter formaat)


b44
Het vertrek uit de Ertshaven.
Inzender: Do Strijp. (groter formaat)


pv2
De Randwijk passeert het Tolhuis en het Koninklijk Shell Laboratorium Amsterdam. De vaart zit er goed in!
Inzender: Do Strijp. (groter formaat)


pv3
Op het machinekamerdek de barlijnen met loopplank en trap. Tegen de wand de vliegenkasten. Op de achtergrong de NDSM. A. Strijp van Groesen staat in het gangboord van het uitzicht op de hoofdstad te genieten.
Inzender: Do Strijp. (groter formaat)


25
Ergens tijdens de proefvaart, vermoedelijk is de foto genomen vanaf de Surinamekade, Amsterdam.
Inzender: Do Strijp. (groter formaat)


pv6
De belangrijkste betrokkenen kregen als aandenken een boekwerk
over het nieuwe schip.
Inzender: Do Strijp. (groter formaat)


bl3
Het maatschappijblad 'Kop vóór' besteedde natuurlijk de nodige aandacht aan dit nieuwe schip. Daarin valt o.a. te lezen dat de lengte 62m., de breedte 7,75m, de holte 2,45m. en het laadvermogen 650 ton bedraagt.
Inzender: Do Strijp. (groter formaat)

bl3

Nog wat informatie uit de tekst:
De  2 Bolnesmotoren van 200 pk bij 400 tpm geven het schip een snelheid van ruim 20 km/u. De kruiphoogte bedraagt 5,9m. met staande en 4,8m. met neergeklapte stuurhut. De twee ruimen 18m/278m³ en  17m/333m³ worden gedekt met ijzeren Belgische luiken.
Do Strijp schreef hier over: "Als je vierkant had opengedekt, had je 7500kg in je handen gehad.Of een luik te tillen was? In het begin wogen ze goed 52 kg. Ze waren gemaakt net als de Schottelvletten, plaatstaal 3 mm, gezet met 1/2 ronde profielen erin, alleen op het eind boven denneboom waren ze dubbel. Maar door veel deklasten erop,scheurde de zijkanten(daar werd dan strip tegenaangelast 6 x 20 mm). De merkels waren wel even zwaarder, en ook de scheerbalken.
jd
Motordrijver en latere stuurman Do Strijp met zijn vrouw
in de voorroef van de 'Randwijk'.
Inzender: Do Strijp. (groter formaat)


Deel: 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9.


© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken