Een laatste moment voor vertrek.
Twee heren, Dhr. Calavazi
(dir.NRM) en Piet Schram, hebben zich
afgezonderd; er zal wel een zakelijke bespreking gevoerd worden. Zoals
zoveel wijkschepen was ook de Randwijk uitgerust met een stevige beting. Over het roefdek lopen de assen van het
stuurwerk.
Waarschijnlijk i.v.m. het slepen zijn er geen houten koekoeks gebruikt.
Inzender: Do Strijp. (groter formaat)
Los van de kade.
Op deze foto is de 'klapdavit'
waarin de bijboot hangt goed te zien. De bijboot is een Hollandse boot
met 3 doften en plaats voor 4
roeiers. Het verhaallier
achterop doet tevens
dienst als davitlier. (Het schip kreeg pas later een achteranker.)
Inzender: Do Strijp. (groter formaat)
Het vertrek uit de Ertshaven.
Inzender: Do Strijp. (groter formaat)
De Randwijk passeert het Tolhuis
en het Koninklijk Shell Laboratorium Amsterdam. De vaart zit er goed in!
Inzender: Do Strijp. (groter formaat)
Op het machinekamerdek de barlijnen met
loopplank en trap. Tegen de wand de vliegenkasten. Op de
achtergrong de NDSM. A. Strijp van Groesen staat in het gangboord van
het uitzicht op de hoofdstad te genieten.
Inzender: Do Strijp. (groter formaat)
Ergens tijdens de proefvaart,
vermoedelijk is de foto genomen vanaf de Surinamekade, Amsterdam.
Inzender: Do Strijp. (groter formaat)
De belangrijkste betrokkenen
kregen als aandenken een boekwerk over het nieuwe schip.
Inzender: Do Strijp. (groter formaat)
Het maatschappijblad 'Kop
vóór' besteedde natuurlijk de nodige aandacht aan dit
nieuwe schip. Daarin valt o.a. te lezen dat de lengte 62m., de breedte
7,75m, de holte 2,45m. en het laadvermogen 650 ton bedraagt.
Inzender: Do Strijp. (groter formaat)
Nog wat informatie uit de tekst:
De 2 Bolnesmotoren van 200 pk bij 400 tpm geven het schip een snelheid van
ruim 20 km/u. De kruiphoogte
bedraagt 5,9m. met staande en 4,8m. met
neergeklapte stuurhut. De twee ruimen 18m/278m³ en
17m/333m³ worden gedekt met ijzeren
Belgische luiken.
Do Strijp schreef hier over: "Als je vierkant had
opengedekt, had je
7500kg in je handen gehad.Of een luik te tillen was? In het begin wogen
ze goed 52 kg. Ze waren gemaakt net als de
Schottelvletten,
plaatstaal 3 mm, gezet met 1/2 ronde profielen erin, alleen op het eind boven
denneboom waren ze dubbel.
Maar door veel deklasten
erop,scheurde de
zijkanten(daar werd dan strip tegenaangelast 6 x 20 mm). De
merkels
waren wel even zwaarder, en ook de
scheerbalken.
Motordrijver en latere stuurman
Do Strijp met zijn vrouw in de voorroef
van de 'Randwijk'.
Inzender: Do Strijp. (groter formaat)