top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


mvs 'Randwijk'


Deel 1: Sleepmodellen.



Deel: 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, inhoudsopgave.

Foto's ingezonden door  D. Strijp, Heemskerk.


z1
Een voor sleepproeven bestemd paraffine model van een rompontwerp voor de nieuwe 'Randwijk'. (groter formaat)


z2
>Model a I I heeft twee schroeven in tunnels en twee roeren. De Randwijk kreeg  uiteindelijk drie roeren. De zusterschepen Rietwijk, Rooswijk, Reewijk, Roekwijk en Rijswijk moesten het echter met twee roeren stellen. (groter formaat)


z3
Model A I I I heeft geen tunnels maar twee schroeven met zogenaamde osse- of varkenskoppen (die kleinere schroef voor de grote). (groter formaat)


z4
Opvallend is dat bij de tunneluitvoering de schroefassen dichter bijelkaar liggen. Ook heeft de aanwezigheid van tunnels toch wel duidelijk invloed op het verloop van het achterschip. (groter formaat)


z5
Voor zichtbaar maken van stroomsnelheden en stromingsrichtingen langs de romp gebruikt men een speciale dikke verf. Nadat het model met een bepaalde snelheid door de bak gesleept is, kan men aan het uitlopen van de verf zien hoe de omstroming plaats heeft gevonden. Lange uitlopers van de verf duiden bv. op een hoge watersnelheid ter plaatse langs de romp. De richting van de streepjes kunnen ook helpen om bepaalde “aanhangsels” aan het schip in de juiste stroming te plaatsen. (Met dank aan  Marin, Wageningen.) (groter formaat)


z6
Het model met de tunnels na? de weerstandsproef. (groter formaat)


Deel: 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, inhoudsopgave.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken