Een voor sleepproeven bestemd
paraffine model van een rompontwerp voor de nieuwe 'Randwijk'. (groter formaat)
>Model a I I heeft twee schroeven
in tunnels en twee roeren. De Randwijk kreeg uiteindelijk drie
roeren. De zusterschepen Rietwijk, Rooswijk, Reewijk, Roekwijk en
Rijswijk moesten het echter met twee roeren stellen. (groter formaat)
Model A I I I heeft geen tunnels
maar twee schroeven met zogenaamde osse- of varkenskoppen (die kleinere
schroef voor de grote). (groter formaat)
Opvallend is dat bij de
tunneluitvoering de schroefassen dichter bijelkaar liggen. Ook heeft de
aanwezigheid van tunnels toch wel duidelijk invloed op het verloop van
het achterschip. (groter formaat)
Voor zichtbaar maken van
stroomsnelheden en stromingsrichtingen langs de romp gebruikt men een
speciale dikke verf. Nadat het model met een bepaalde snelheid door de
bak gesleept is, kan men aan het uitlopen van de verf zien hoe de omstroming plaats heeft gevonden. Lange uitlopers van
de verf duiden bv. op een hoge watersnelheid ter plaatse langs de romp.
De richting van de streepjes kunnen ook helpen om bepaalde
“aanhangsels” aan het schip in de juiste stroming te plaatsen. (Met
dank aan Marin, Wageningen.) (groter formaat)
Het model met de tunnels na? de
weerstandsproef. (groter formaat)