De scheepslift bij La Louvière en een Baquet de Charlerois.
De vier hydraulische schepenliften in het kanaal zijn gebouwd tussen
1888 en 1917. Ze
overbruggen samen een verval van zo'n 68 meter. Eén lift
overbrugt 15,4 meter en de anderen elk 16,93 meter. De scheepsliften
zijn door de Unesco erkend als werelderfgoed. (Bron: Wikipedia.)
Het schip dat net uit vaart is een 'Baquet de Charlerois'.
Inzender postkaart: 'KvM'.
De Leie te Gent; thans de jachthaven Portus Ganda. Links vaar je naar de Dampoort
en rechts voor is Visserij. Het geheel is nog vrij herkenbaar nu, tot zelfs de
kademuren toe. De schepen, houten Walen, gebruiken schoorbomen om
voldoende uit de wal te blijven.
Inzender postkaart: 'KvM'.
De kolenmijn
Friedrich der Grosse te Herne in het Ruhrgebied.
Let op het plateau rond het stuurrad van het sleepschip.
Inzender postkaart: 'KvM'.
Een spits verlaat de sluis te ???.
Inzender postkaart: 'KvM'.
Diverse stoomscheepjes in de Leuvehaven, Rotterdam. In het midden een geroeide
spiegelsloep.
Inzender postkaart: 'KvM'.
Het lijkt me een klipper, die hier midden in de vluchthaven ligt.
Inzender postkaart: 'KvM'.
Een flinke
stoomsleepboot langszij een Waal met een forse linnet aan het roer.
Inzender postkaart: 'KvM'.
Links een
mooi voorbeeld van 'Belgische luiken'. De Emile heeft het zeil tegen de
mast opgedoekt. Het schip bezit een stuurhut!
Inzender postkaart: 'KvM'.
Links komt
een visser het beeld invaren. Voor de wal twee luxe-motors, een
motorscheepje en een lichter?, allen met hijstuig en waarschijnlijk in
de beurtvaart actief.
Inzender postkaart: 'KvM'.