top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Overhalen


Naar Menu landzaken.


zonder
De Overtoom aan de Schinkel te Amsterdam, midden 17de eeuw. Het vaartuig, een damloper, wordt met handkracht over de dam getrokken. Deze overhaal is namelijk het resultaat van een twist tussen Amsterdam enerzijds en Haarlem en Rijnland anderzijds, waarbij het Amsterdam slechts toegestaan werd om tussen het stadswater en de Kostverlorenvaart een overtoom zonder mechanische hulpmiddelen te hebben. De overhaal op de achtergrond, naar de Slotervaart beschikt echter wel over een groot formaat windas.
De voorstelling van zaken die Nooms hier geeft, is ongewoon en betreft misschien een experiment of mogelijk zelfs een fantasie voorstelling. Zonder kaapstanders of windas/rad was het overhalen van een geladen roeiboot namelijk al een kwestie waar meerdere potige mannen een flinke klus aan hadden. Ondanks het gebruik van een takel op het achterschip kan men er aan twijfelen of de aanwezige hoeveelheid mankracht toereikend zal zijn. De staande mast met gehesen spriet roepen bij mij eveneens vraagtekens op.
Ets: Reinier Nooms (1623-1667). (groter formaat)


zonder
De overhaal te Nieuwersluis. Het midden deel is een soort wip, volgens sommigen wordt dat een omval genoemd. Op de achtergrond een waterstaatswoning. Het vaartuig op de overhaal lijkt een wat fors gebouwde Vlieger.
Bron: Bosatlas, Noordhof Groningen 1923. (groter formaat)


zonder
De overhaal in Hoorn bij 'Het Dal'. Het gebouw achter de overhaal is het St. Pietershof. Werd voorgaande overhaal nog met handspaken gedraaid, deze is voorzien van een tredmolen.
Tekening: Cornelis Pronk, 1727. (groter formaat)


zonder
Het Bangerter Rad in de vaarroute Hoorn - Enkhuizen,
is eveneens een overhaal met tredmolen.
Foto uit ca. 1900. Herkomst onbekend. (groter formaat)


zonder
Een 'moderne' overhaal te Broekhorn, Heerhugowaard. De overhaal lag schuin tegenover Broek op Langedijk en werd in 1911 gebouwd. Rond 1969 verdween de overhaal waarna de lier waarmee de schuiten getrokken werden, dienst ging doen bij scheepswerf Bak te Broek op Langedijk. Weer later verhuisde de lier naar de Museumwerf Vader aldaar en doet daar nog steeds dienst.
Foto ingezonden door Nico Vader, Broek op Langedijk. (groter formaat)


zonder
De 'nieuwe' overhaal in de Boerenwetering was eveneens uitgerust met een hellingwagen en een electrisch lier, dat voor de beweging zorgde. Goed is hier het hoogteverschil tussen het stadspeil van Amsterdam en het omringende land te zien.
Foto: G.L.W. Oppenheim, december 1953.
Bron: Stadsarchief Amsterdam nr. 010028001697 CC0-BY.(groter formaat)


zonder
De oorspronkelijke overhaal van de Slotervaart. Op de achtergrond de huizen van de Overtoom(gracht). Let op het hoogte verschil en de benodigde lengte van de helling. Deze overtoom is later vervangen door een dubbele liftoverhaal die aansloot op de Postjeswetering.
Foto: Jacob Olie, mei 1893.
Bron: Stadsarchief Amsterdam nr. 10019A000797 CC0-BY.(groter formaat)


zonder
De uit 1916 stammende dubbele liftoverhaal tussen de Kostverlorenvaart en de Postjeswetering. In de topjaren passeerden er, op weg naar de Markthallen, circa 90 schuiten per dag. In 1955 werd de liftoverhaal verder buiten de stad geplaatst. Vier jaren daarna verdween hij toch helemaal.
De tuindersschuiten zijn op hun weg terug. De linker schuit lijkt een lading mest (uit de manège van de bereden politie?) mee te nemen. De rechter heeft zijn groetenkisten op traditionele wijze gestapelt.
Foto: R. Niermeijer.
Bron: Stadsarchief Amsterdam nr. OSIM00008003404.(groter formaat)


zonder
Een tuindersschuit is opgehesen en naar buiten gereden. De schuit hangt nu boven het lage water van de sloterpolder. Deze liftoverhaal heeft dus het water met het hoge peil tussen twee invaarten op het lage peil. De liftoverhaal die later, verder naar buiten gebouwd werd, had het precies anders om.
Foto: R. Niermeijer.
Bron: Stadsarchief Amsterdam nr. OSIM00008003404.(groter formaat)


zonder
Eén van de weinige schepenliften in Nederland.
De liftoverhaal van Broekerhaven. Fotoserie.
Foto: Nico Vader, Broek op Langedijk.


zonder
De scheepsliften bij La Louvière en een Baquet de Charlerois.
De vier hydraulische schepenliften in het kanaal zijn gebouwd tussen 1888 en 1917. Ze overbruggen samen een verval van circa 68 meter. Eén lift overbrugt 15,4 meter en de anderen elk 16,93 meter. (Bron: Wikipedia.)
Inzender: 'KvM', beheerder van Spitsen.be. (groter formaat)

Nog meer overhalen + hun geografische ligging en een beschrijving op poldersporen.nl.
Soort gelijke buitenlandse inrichtingen op Binnenvaart in beeld.)
Een hellend vlak in Siberië. (Mini-album; opent in een nieuw venster.)


Bestandsrevisie februari 2021.



© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken