top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Overhalen



Naar Menu landzaken.


zonder
De Overtoom aan de Schinkel te Amsterdam, midden 17de eeuw.
Tekening ca 1653: Reinier Nooms (1623-1667). Bron: Stadsarchief Amsterdam nr.010001000109 PD. (groter formaat)

Het vaartuig op de overhaal, een damloper, wordt met handkracht over de overhaal getrokken. Deze overhaal is namelijk het resultaat van een twist tussen Amsterdam enerzijds en Haarlem en Rijnland anderzijds. Als gevolg hiervan werd het Amsterdam slechts toegestaan om tussen de Kostverlorenvaart en de Schinkel een overtoom zonder mechanische hulpmiddelen te hebben. Voor de overhaal op de achtergrond die toegang tot de Slotervaart gaf, gold deze regel niet en beschikt zodoende wel over een groot formaat windas.
De voorstelling van zaken die Nooms hier geeft, is ongewoon en betreft misschien een experiment of mogelijk zelfs een fantasie voorstelling. Zonder kaapstanders of windas/rad was het overhalen van een geladen roeiboot namelijk al een kwestie waar meerdere potige mannen een flinke klus aan hadden. Ondanks het gebruik van een takel op het achterschip kan men er aan twijfelen of de aanwezige hoeveelheid mankracht toereikend zal zijn. De staande mast met gehesen spriet roepen bij mij eveneens vraagtekens op. Zie ook:AMSTERDAMSE OVERHALEN.

zonder
De overhaal te Nieuwersluis. Het midden deel is een soort wip, volgens sommigen wordt dat een omval genoemd. Op de achtergrond een waterstaatswoning. Het vaartuig op de overhaal lijkt een wat fors gebouwde Vlieger.
Bron: Bosatlas, Noordhof Groningen 1923. (groter formaat)


zonder
De overhaal in Hoorn bij 'Het Dal'. Het gebouw achter de overhaal is het St. Pietershof. Werd voorgaande overhaal nog met handspaken gedraaid, deze is voorzien van een tredmolen.
Tekening: Cornelis Pronk, 1727. (groter formaat)


zonder
Het Bangerter Rad in de vaarroute Hoorn - Enkhuizen,
is eveneens een overhaal met tredmolen.
Foto uit ca. 1900. Herkomst onbekend. (groter formaat)


zonder
Te Venhuizen kruist de overhaal een forse dijk met rijweg. Er zijn daarom twee windassen. Volgens de website van het Westfries genoodschap werden er houten rollen gelegd om het overhalen te vergemakkelijken.
Foto: G.J. Dukker, 1968. Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed nr 117.608
CC-BY-SA 3.0. (groter formaat)


zonder
Nog eenvoudiger van bouw is de overhaal bij Hoogmade die bij de Blauwe Molen de polderwateren met de boezem verbindt.
Een windas en een grazige dijk zijn hier voldoende.
Foto: P. van Galen, 1979. Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed nr. 207.035
CC-BY-SA 3.0. (groter formaat)


zonder
Een onbekend overhaal in het Noord-Hollands landschap, rond 1928. De schuit en de lading doen vermoeden dat het de buurt van de Langendijk moet zijn.
Fotograaf onbekend. Bron: Beeldbank Erfgoed Westland nr. A.TU-0125-P. cc0 (groter formaat)


zonder
Een overhaal te Alkmaar, juli 1925. De praam lijkt me een Langedijks model. De groenten worden nog in manden i.p.v. in kisten vervoerd.
Foto: Provinciale Atlas Noord-Holland, Bron: Noord-Hollandsarchief nr. (559-) 3871. (groter formaat)


zonder
De overhaal te Avenhorn kruist een 'belangrijke' verkeersader.
Het wegverkeer zal dus even geduld moeten hebben.
De schuit is vermoedelijk een Metór uit de Langedijk. Deze is geladen met witte kool.
Postkaart Coll. L. Braakman. Bron: Noord-Hollandsarchief nr. 6449. cc0
(groter formaat)


zonder
Een overhaal met hellingwagen en lier. Waar en wanneer is me niet bekend, maar het hekje links, lijkt erg op dat te Avenhorn hierboven.
Fotograaf onbekend. Rechthebbende onbekend. (groter formaat)


zonder
De nieuwe overhaal tussen de Haarrijn en het Merwedekanaal t.h.v. Maarsen.
Foto. Pieter Oosterhuis, sept. 1889. PD. Bron: Nationaal Archief. (groter formaat)


zonder
Een 'moderne' overhaal te Broekhorn, Heerhugowaard. De overhaal lag schuin tegenover Broek op Langedijk en werd in 1911 gebouwd. Rond 1969 verdween de overhaal waarna de lier waarmee de schuiten getrokken werden, dienst ging doen bij scheepswerf Bak te Broek op Langedijk. Weer later verhuisde de lier naar de Museumwerf Vader aldaar en doet daar nog steeds dienst.
Foto ingezonden door Nico Vader, Broek op Langedijk. (groter formaat)


zonder
Eén van de weinige schepenliften in Nederland.
De liftoverhaal van Broekerhaven.
Foto: Nico Vader, Broek op Langedijk.

Naar Meer van deze liftoverhaal.



zonder
De scheepsliften bij La Louvière en een Baquet de Charlerois.
De vier hydraulische schepenliften in het kanaal zijn gebouwd tussen 1888 en 1917. Ze overbruggen samen een verval van circa 68 meter. Eén lift overbrugt 15,4 meter en de anderen elk 16,93 meter. (Bron: Wikipedia.)
Inzender: 'KvM', beheerder van Spitsen.be. (groter formaat)

Nog meer overhalen + hun geografische ligging en een beschrijving op poldersporen.nl.
Soort gelijke buitenlandse inrichtingen op Binnenvaart in beeld.)
Een hellend vlak in Siberië. (Mini-album; opent in een nieuw venster.)


Bestandsrevisie februari 2021.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken