Het
vaartuig op de overhaal,
een
damloper, wordt met handkracht over de
overhaal getrokken. Deze overhaal is namelijk het resultaat van een twist tussen Amsterdam enerzijds en Haarlem en Rijnland anderzijds. Als gevolg hiervan werd het Amsterdam slechts toegestaan om tussen de Kostverlorenvaart en de Schinkel een overtoom zonder mechanische hulpmiddelen te hebben. Voor de overhaal op de achtergrond die toegang tot de Slotervaart gaf, gold deze regel niet en beschikt zodoende wel over een groot formaat
windas.
De voorstelling van zaken die Nooms hier geeft, is ongewoon en betreft misschien een experiment of mogelijk zelfs een fantasie voorstelling. Zonder
kaapstanders of windas/rad was het overhalen van een geladen roeiboot namelijk al een kwestie waar meerdere potige mannen een flinke klus aan hadden. Ondanks het gebruik van een takel op het achterschip kan men er aan twijfelen of de aanwezige hoeveelheid mankracht toereikend zal zijn. De staande mast met gehesen
spriet roepen bij mij eveneens vraagtekens op. Zie ook:
AMSTERDAMSE OVERHALEN.
De overhaal te Avenhorn kruist een 'belangrijke' verkeersader.
Het wegverkeer zal dus even geduld moeten hebben.
De schuit is vermoedelijk een
Metór uit de Langedijk. Deze is geladen met witte kool.
Postkaart Coll. L. Braakman. Bron: Noord-Hollandsarchief nr. 6449. cc0
(
groter formaat)
Een 'moderne' overhaal te Broekhorn, Heerhugowaard. De overhaal lag schuin tegenover Broek op Langedijk en werd in 1911 gebouwd. Rond 1969 verdween de overhaal waarna de lier waarmee de schuiten getrokken werden, dienst ging doen bij
scheepswerf Bak te Broek op Langedijk. Weer later verhuisde de lier naar de Museumwerf Vader aldaar en doet daar nog steeds dienst.
Foto ingezonden door Nico Vader, Broek op Langedijk. (
groter formaat)
. (Mini-album; opent in een nieuw
venster.)