Vooral op de grotere schepen hingen de stokankers met de neuring aan de davit of kranebalk.
Met klipankers (het rechter
anker) deed men dat eigenlijk nooit.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden 21 september 2010. (groter formaat)
Via een blok, het neuringkettingblok. aan de ankerdavit loopt de neuringketting naar de ankerlier.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden 21 september 2010. (groter formaat)
De ankerlier is in verband met het gebruik van de neuringketting voorzien
van extra nestenschijven buiten de lierschilden.
Zoals te zien is loopt de neuringketting op twee plaatsen aan. Dat zal vroeger anders geweest zijn.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden 21 september 2010. (groter formaat)
Als blok wordt een blok met een zeer brede schijf gebruikt en is de as van
het blok door middel van twee rollen/wieltjes gelagerd.
(Meer foto's van
een dergelijk blok)
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden 21 september 2010. (groter formaat)
De neuringkettinghaak of
duivelsklauw wordt niet alleen gebruikt voor extra veiligheid, maar
men heeft hem ook nodig als men het anker aan boord wilt brengen.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden 21 september 2010. (groter formaat)
Ook voor de achterankers had men op de grote schepen ankerdavits.
Foto: Pieter Klein, Rotterdam 14 oktober 2010. (groter formaat)
Ook op de Dortmunder Rival
gebruikt men
een 'blok op rolletjes' met een brede schijf.
Foto: Pieter Klein, Rotterdam 14 oktober 2010. (groter formaat)
en ook daar ontbreekt de duivelsklauw niet.
Foto: Pieter Klein, Rotterdam 14 oktober 2010. (groter formaat)
Het lijkt tot de uitzonderingen te behoren, maar er bestaan ook neuringkettingblokken waarin een echte kettingschijf opgenomen is. Deze was te vinden op de Spits Addio.
Foto: Carla Yvonne Noomen, Amsterdam, augustus 2011. (groter formaat)