top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.



Neuringketting en toebehoren




zonder
Vooral op de grotere schepen hingen de stokankers met de neuring aan de davit of kranebalk. Met klipankers (het rechter anker) deed men dat eigenlijk nooit.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden 21 september 2010. (groter formaat)


zonder
Via een blok, het neuringkettingblok. aan de ankerdavit loopt de neuringketting naar de ankerlier.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden 21 september 2010. (groter formaat)


zonder
De ankerlier is in verband met het gebruik van de neuringketting voorzien van extra nestenschijven buiten de lierschilden.
Zoals te zien is loopt de neuringketting op twee plaatsen aan. Dat zal vroeger anders geweest zijn.

Foto: Pieter Klein, Leeuwarden 21 september 2010. (groter formaat)


zonder
Als blok wordt een blok met een zeer brede schijf gebruikt en is de as van het blok door middel van twee rollen/wieltjes gelagerd.
(Meer foto's van een dergelijk blok)
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden 21 september 2010. (groter formaat)


zonder
De neuringkettinghaak of duivelsklauw wordt niet alleen gebruikt voor extra veiligheid, maar men heeft hem ook nodig als men het anker aan boord wilt brengen.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden 21 september 2010. (groter formaat)


zonder
Ook voor de achterankers had men op de grote schepen ankerdavits.
Foto: Pieter Klein, Rotterdam 14 oktober 2010. (groter formaat)


zonder
Ook op de Dortmunder Rival gebruikt men
een 'blok op rolletjes' met een brede schijf.
Foto: Pieter Klein, Rotterdam 14 oktober 2010. (groter formaat)


zonder
en ook daar ontbreekt de duivelsklauw niet.
Foto: Pieter Klein, Rotterdam 14 oktober 2010. (groter formaat)


zonder
Het lijkt tot de uitzonderingen te behoren, maar er bestaan ook neuringkettingblokken waarin een echte kettingschijf opgenomen is.
Deze was te vinden op de Spits Addio.
Foto: Carla Yvonne Noomen, Amsterdam, augustus 2011. (groter formaat)


Bestandsrevisie november 2020



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken