top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Navigatiehulpmiddelen



Naar Menu onderdelen.



zonder
Een handlog, met loglijn en logplankje.
Foto: Zuiderzee Collectie CC-BY-SA-4.0 Object 020296. (groter formaat)


zonder
Een boterdooskompas van het schip Catharina van G. van Meerleveld gefotografeerd tijdens een tentoonstelling te Wormerveer.
Foto: Pieter Klein, mei 2012. (groter formaat)


zonder
Kompas met dichte bodem. Het gestippelde expansie trommeltje wordt aangebracht wanneer de gegolfde bodem door glas vervangen wordt. Dit gebeurt wanneer men het kompas boven de roerganger wilt hangen.
Bron: Handboek voor de Binnenvaart. Uitg. Born Assen. (groter formaat)


zonder
Een oud vloeistofkompas. De bovenste 'uitbouwen' zijn voor de plaatsing van een lantaarntje (men plaatst het lichtje aan de kant waar de roerganger staat). De onderste 'uitbouwen' zijn de houders waarin de compensatie, meestal bestaand uit weekstaal, geplaatst wordt.
Foto: Pieter Klein, Hasselt juli 2007. (groter formaat)


zonder
Een nachthuis (Kompashuis) en een luchthoorn op het dak van een sleepboot.
Montage van het kompas op het dak geschiedde om het kompas zover mogelijk van het staal van het schip en de motor weg te houden. Door een gat in het dak kon men vanuit de stuurhut de kompasroos bekijken. Soms had men, om geen nekkramp te krijgen, een spiegeltje gemonteerd.
Foto: Pieter Klein, Sneek augustus 2002. (groter formaat)


zonder
Een versterker van een intercominstallatie. Een handig hulpmiddel als men contact wenst te houden met het voordek, de machinekamer, het achterdek of eventuele bemanningsverblijven.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden rond 2003.


zonder
Drie hoornluidsprekers, die bij intercominstallaties gebruikt kunnen worden.
Links een oud model, in het midden een 'machinekamer'model.
Foto: Pieter Klein, Amsterdam voorjaar 1987. (groter formaat)


zonder
De toendertijd beroemde 'Groene Sailor' marifoon. De marifoon was in de jaren zestig nog niet erg gebruikelijk. Spoedig zou dat veranderen en tegenwoordig moeten de meeste schepen er zelfs al twee bezitten.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden rond 2003. (groter formaat)


zonder
Twee Sailor RT 2048 marifoons aan boord van een Luxe-motor. Men dient altijd uit te luisteren op het blokkanaal dat geldt voor het gebied waarin je vaart. Dit kanaal is gereserveerd voor berichten die voor de veilige vaart noodzakelijk zijn. De tweede marifoon kan dan gebruikt worden voor andere, bijvoorbeeld onderlinge, boodschappen. Marifoons met dual-watch waarbij men twee kanalen min of meer gelijk kon beluisteren, zijn niet meer toegestaan.
Foto: Pieter Klein, Gouda november 2010. (groter formaat)


zonder
Een drietal Sailor RT 5022 marifoons aan boord van de 'RWS 74'.
Foto: Pieter Klein, Harlingen 29 mei 2010. (groter formaat)


zonder
Een drietal bijbehorende bijposten (controlunits) bij de stuurstand van de 'RWS 74'.
Foto: Pieter Klein, Harlingen 29 mei 2010.(groter formaat)


zonder
Een electronisch echolood (dieptemeter) met daarboven twee accuspanningsmeters met daartussen een acculaadstroommeter.
Foto: G.A.T. v. Meegen, Nijmegen. (groter formaat)


zonder
Een electronische clinometer; deze meet niet alleen de dwarsligging, maar ook de langsligging.
Foto: G.A.T. v. Meegen, Nijmegen. (groter formaat)


zonder
Links een bochtaanwijzer; rechts een roerstandindicator.
Foto: G.A.T. v. Meegen, Nijmegen. (groter formaat)


zonder
Een keur aan electrische en electronische instrumenten bepaald tegenwoordig de aanblik van een stuurhut. In het midden de monitor voor het radarbeeld.
Foto: G.A.T. v. Meegen, Nijmegen. (groter formaat)


Bestands revisie Januari 2021.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken