top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Machinekamer met diesel-electrische voortstuwing



Naar submenu Machinekamers.


zonder
Twee John Deere motoren van het type 6090 HFG84 gekoppeld aan Stamford generatoren. Vermogen 277 kW (310pk) elk. Tesamen met een derde eenheid verzorgen zij de energie voor twee Verhagen's Omega V-pod's met een vermogen van 330kW (448pk).
Foto: Jan Meppelink, Papendrecht 15 mei 2013. (groter formaat)


zonder
In de machinekamer van de 80 meter lange tanker 'Metis' is in ieder geval plaats genoeg om deze sets onder te brengen.
Foto: Jan Meppelink, Papendrecht 15 mei 2013. (groter formaat)


zonder
De werkelijke aandrijving zit buiten het schip. Achterin bevindt zich alleen de smering, de besturing en de sleepcontacten. De twee zwarte 'dozen' zullen de servo's van de besturing zijn.
Foto: Jan Meppelink, Papendrecht 15 mei 2013. (groter formaat)


zonder
Het blauwe omhulsel herbergt de sleepcontacten die voor de energie overdracht tussen het 360 graden draaibare staartstuk en de voedingskabels moeten zorgen. Op de achtergrond een eenheid die, naar ik aanneem, de smering moet verzorgen.
Foto: Jan Meppelink, Papendrecht 15 mei 2013. (groter formaat)


zonder
Een soortgelijke aandrijving als hierboven in gebruik is, gefotografeert op de Europoort tentoonstelling in Rotterdam. Het fabrikaat is wel het zelfde, de uitvoering misschien niet.
Bij een dergelijke pod-aandrijving is de electromotor in het staartstuk geplaatst. Veelal wordt de motor gevolgd door een vertraging waardoor toerentallen tot ver beneden de 600 omwentelingen per minuut haalbaar zijn. Lage toerentallen komen het rendement van de schroef ten goede.
Foto: S.J. de Waard (cc-by-sa), Rotterdam, 11 November 2011. (groter formaat)



Bestandsrevisie december 2020



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken