>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Ex sleepschip Louisa


Een bijdrage van: F. Logghe.
Menu fotoseries.


px_Louisa_boven
De in 1897 gebouwde 'Repos Ailleurs' (1032 B Rott 1927) vaart (gedeeltelijk) nog steeds! Het schip werd in opdracht van W.C. v.d. Haak en T.J. van Schöll te Capelle a/d IJssel gebouwd. [SchepenDB]. Het schip mat 58,65 bij 8,31 m en was 648 ton groot. Volgens sommige bronnen zou het gaan om een 'sleepklipper', de meetbrief spreekt van een 'aakschip', weer anderen hebben het over een 'sleepkaan'. Bij nader inzien zou ik het willen kwalifiseren als een sleepkast met klipperkop of zo men wilt als rijn- of stevenschip.
(groter formaat)


px_Louisa_achter
In 1925 werd P.J. Hammer uit Bokhoven eigenaar van het schip. In 1932 wordt P. van Eersel uit Waspik de eigenaar om uiteindelijk na nog een paar wisselingen de Louisa van de Gebr. Oldenhage uit Lisserbroek te worden. Deze voorzien de klipper van een 500 pk GM dieselmotor. Bovendien krijgt het schip een schroef die men 'dieper' kan stellen. Het principe hiervan wordt HIER beschreven.
De Louisa in Brugge. De schipper had net zijn wagen van het roefdek op de wal gezet. (groter formaat)


px_Louisa_compleet
In 1985 wordt de Louisa bij scheepwerf de Kaap in Meppel van een ander midden en voorschip voorzien. Dit midden- en voorschip zijn afkomstig van de Fiducie (1455 B Rott 1927) een schip van de werf van Ruijtenberg te Raamsdonkveer, gebouwd in 1924. Het schip meet daarna 72.63m lang, 8m breed Tevens wordt het van een 810pk Deutz SBF 12M  716 voorzien. In 2013 wordt het schip bij Treffers te Haarlem gesloopt.
De Louisa geladen met zand te Brugge in augustus 2007.
Jammer dat de rechte, verhoogde den de fraaie lijn van dit fraaie schip zo bederft. (groter formaat)


px_Louisa_kop
De kop van de Louisa is wat minder recht dan bij de meeste kasten. Het schip beschikt over maar liefst vier voorbolders. (groter formaat)


px_Louisa_luikenroef
De luiken netjes op opgestapeld tegen de voorwand van het roef. Merk de nieuwe den van het schip met daarop de luikenwagen.. (groter formaat)


px_Louisa_roef
De achterbebouwing van de Louisa.
De stuurhut is later bijgebouwd, de verlaagde theehut waarschijnlijk niet.
(groter formaat)


px_Louisa_ruimzand
Geladen met zand. Het schip beschikt over twee ruimen, van elkaar gescheiden door een eenvoudig stalen schot. (groter formaat)


px_Louisa_varendachter
De Louisa varend richting Oostende. (groter formaat)


px_Louisa_varendvoor
De Louisa leeg terug naar Brugge. (groter formaat)


px_Louisa_voor
De Louisa aangemeerd te Brugge. het schip beschikt over twee verschillende ankers aan de kop. Links een poolanker, rechts een klipanker. (groter formaat)


px_Louisa_voordek
Het voordek, netjes onderhouden, met de ankerlier en touwmanden. (groter formaat)


px_Louisa_voorroef
De voorroef  van het schip. (groter formaat)




© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken