top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Spits 'Justina-D'

deel 1



Een bijdrage van: F. Logghe.
Foto's: F. Logghe, Gent, 2008.
Naar Menu fotoseries.
Naar Deel 2.

px_Justinad_achter2
Tijdens een wandeling in Gent merkte ik de spits Justina-D en het leek als of de tijd even stil was blijven staan. Veel wijst erop dat de schipper, toen het schip nog in de vaart was, zuinig op zijn schip was. Veel roest is slechts oppervlakkig en met een likje verf zou het er spoedig weer als van ouds uit zien. (groter formaat)


px_Justinad_achter
Het schip werd in 1930 te Kruibeke (B) gebouwd, heeft drie ruimen en was tot 5 jaar geleden nog in de vaart. Voortstuwing: 4 cilinder 100 pk/1270 rpm. Caterpillar.
Merk het minimum aan uitrusting, achterop een heklantaarn en de marifoonantenne. Op het roefdek ligt de bijboot, een pionier, in het gezelschap van een speelbootje. (groter formaat)


px_Justinad_stuurwerk1
Een eenvoudig, maar degelijk, roerwerk bestuurd door middel van ketting. Zou het hier om een gemotoriseerde sleepspits kunnen gaan? (groter formaat)


px_Justinad_stuurwerk2
Door de twee witte kokers lopen de kettingen van het kwadrant naar het stuurwerk. (groter formaat)


px_Justinad_roef1
Zo te zien stammen de opbouwen uit de jaren '50. Ondermeer de ronde bovenhoeken en de stroomlijnuitlaat wijzen daarop. Achter tegen het boeisel de koning van de bijbootdavit. Links van het achterraam een kook- of een gasherft. (groter formaat)


px_Justinad_roef2
Achterin het lage deel van de roef een getralied raampje. Het spreekt voor zich dat de tralies het glas tegen onvoorzichtige handelingen, op het achterdek, moet beschermen. Direct onder het glas een schuin gedeelte. Is er in het achterste deel een doorgang naar een achterpiek? (groter formaat)


px_Justinad_roef3
Een van de ramen van de roef met een toegangsdeur tot de roef zelf. Door het hoger plaatsen van de stuurhut, was de gebruikelijke doorgang vanuit de stuurhut waarschijnlijk niet meer mogelijk.
Naast de roef een vrij klein hemellicht. Ik neem aan dat deze van de machinekamer is, waarvan de toegang zich aan bakboord bevindt. (groter formaat)


px_Justinad_roef6
De roef en stuurhut met brug gezien vanaf het water. De deur verschaft toegang tot de machinekamer. (groter formaat)


px_Justinad_roef4
De lichtbak met een authentieke navigatielantaarn, het verkeerde-wal-licht en een ankerlantaarn. (groter formaat)


px_Justinad_roef5
De boordlantaarn bevat zelfs een mooi koperen plakje met de vermelding 'Stuurboord'. Het gaat hier om een boordlantaarn die (ook) op petroleum brandt (kan branden). Deze lampen vindt men heden ten dage voornamelijk terug in interieurs en antiekwinkels...(groter formaat)


Naar deel 2.





Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken