top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Zeilend motortankschip 'Grietje'



Een bijdrage van: F. Logghe.
Foto's tenzij anders vermeld: F. Logghe, Haven van Terneuzen, 27 januari 2008.
Menu fotoseries.


px_Grietje_zij
De Grietje is een bijzonder zeilschip. Gebouwd als motortanker werd ze voorzien van zwaarden en een drietal masten. Verder is er aan het schip niet veel gewijzigd. Ze bevat dan ook nog oorspronkelijke zaken zoals de tankhoofden, de voorroef, de roef met stuurhut en brug, de motoren, etc...
Het schip is getuigd als een stagzeilschoener en is 42,36 meter lang en 6.35 meter breed. Het werd in 1960 voor rekening van Klaas de Boer uit Urk bij Bijlsma te Wartena, onder bouwnummer 551, gebouwd. Oorspronkelijk had het een laadvermogen van 226,543 ton. [SchepenDB].
Terneuzen, 27 januari 2008. (groter formaat)


mts_grietje_03270575_hdegroot
De Grietje in haar hoedanigheid als tanker. Het schip werd ondermeer gebruikt voor de gasoliebevoorrading van Lauwersoog.
Foto: Harry de Groot, Wierumerschouw ca. 1983. (groter formaat)


foto_e-kaas_enkhuizen-6-6-2015_4642-2
32 jaar later is de Grietje nog steeds actief. Hier loopt ze de haven van Enkhuizen binnen. Foto: E. Kaas, Enkhuizen, 6-6-2015. (groter formaat)


px_Grietje_compleet
Vooraanzicht van de Grietje.
Terneuzen, 27 januari 2008. (groter formaat)


px_Grietje_stuurhut
De vrij mooie stuurhut (jaren 50 model) van de Grietje.
Terneuzen, 27 januari 2008. (groter formaat)


px_Grietje_stuurhut23
Zijzicht van de stuurhut. Centraal in beeld de toegang tot de machinekamer van het schip.
Terneuzen, 27 januari 2008. (groter formaat)


px_Grietje_zwaard
Het zwaard, de reling en de 'oude' tanktop van de Grietje.
Terneuzen, 27 januari 2008.


px_Grietje_zwaardbevestiging
De zwaardophanging van de Grietje.
Terneuzen, 27 januari 2008. (groter formaat)


px_Grietje_lierzwaard
Eén van de zwaardlieren; geen echt zwaardlier, maar een vrij gewoon draadlier dat als zwaardlier gebruikt wordt.
Terneuzen, 27 januari 2008. (groter formaat)


px_Grietje_toegangdek
De toegang tot het 'ruim' is gebouwd naast één van de tankhoofden.
Terneuzen, 27 januari 2008. (groter formaat)


px_Grietje_tanks
Eén van de tankhoofden van het schip. er zijn er nog twee aanwezig op de tanktop. Links in beeld de voet van de mast.
Terneuzen, 27 januari 2008. (groter formaat)


px_Grietje_achterbolder
De achterstagspanner van de achterste mast is op een vreemde wijze aan de achterstevenbolder bevestigd.
Terneuzen, 27 januari 2008. (groter formaat)


px_Grietje_maststeun
De wantspanners van de middelste mast. De puttings zijn tegen de zijkant van de tanktop gelast.
Voor het vormen van de ogen in het staaldraad zijn Talurid pershulzen gebruikt.
Terneuzen, 27 januari 2008. (groter formaat)


px_Grietje_mast
De top van één van de masten.
Terneuzen, 27 januari 2008. (groter formaat)


a99
De Grietje op 12 oktober 2010 gefotografeerd op de Dortse Kil.
Foto: Dieter Henken. (groter formaat)





Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken