top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Duwbakkoppelingen



Naar Menu duwvaart.


zonder
Het gewone koppelsysteem bestaat uit een combinatie van staaldraad, koppellieren en natuurlijk flinke bolders. Hier een lier aan boord van de 'CFNR 953'.
Foto: Jan Meppelink, Papendrecht, 14 juli 2008.(groter formaat)


zonder
De koppeling met behulp van koppeldraden en koppellieren tussen twee duwbakken.
Foto: Pieter Klein, Prinses Margrietkanaal, maart 2003. (groter formaat)


zonder
De stevens van deze duwbakjes zijn voorzien van een uitsparing waarin het koppelstuk geplaatst kan worden. Zo te zien moet er tussen beide bakken ook nog een soort van fender geplaatst worden, anders zullen de aangebrachte randen spoedig vernield zijn!
Foto: Jan Meppelink, Hendrik Ido Ambacht, 1 juli 2008. (groter formaat)


zonder
Nog geen idee hoe het precies in zijn werk gaat, maar dat komt vast nog wel eens.
Foto: Jan Meppelink, Hendrik Ido Ambacht, 1 juli 2008. (groter formaat)


zonder
Gekoppelde spitsen. Een hydraulisch? gedempte 'afhouder' aan de kont van de ene en een zware ronde steven aan de kop van de ander houden de zaken op afstand. De werkelijke verbinding komt tot stand met twee stevige koppeldraden, die via de achterbolders van het geduwde vaartuig naar een 'spaninrichting' midscheeps op de roef lopen.
Foto: F. Logghe, Brugge. (groter formaat)


zonder
Hier ziet men de twee delen gescheiden.
Foto's: F. Logghe.


zonder
Hydraulische koppelingen. Het koppelverband met het mvs 'Gresvenico' gebruikt hydraulische cilinders voor het koppelen. Het gaat hier om een zogenaamde knikkoppeling, waarbij bak en duwschip, door het uitschuiven van ÉÉn der cilinders, een hoek met elkaar kunnen gaan maken.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen, 6 augustus 2008. (groter formaat)


zonder
Het duwschip is voorzien van de cilinders. Kleine cilinders verzorgen de hoogte instelling bij het koppelen. De pen op de bak is uitneembaar. Deze los-vaste constructie heeft zijn voordelen op bochtig water. Sommige waterwegbeheerders zien echter meer risico's dan voordelen.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen, 6 augustus 2008. (groter formaat)


zonder
Het schip (links) en de bak (rechts) beschikken nog wel over koppellieren en die typische bolderachtige draadgeleidingen, waarvan ik niet weet of ze ook een speciale naam hebben.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen, 6 augustus 2008. (groter formaat)


zonder
De hydraulische koppeling tussen de vrachtduwbak Janny-M en het duwschip Janny. De koppellieren zijn buiten bedrijf en netjes ingepakt.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen, 4 augustus 2008. (groter formaat)


zonder
Het duwschip beschikt niet over een verschansing; het voordek is klein en flink volgepropt; er zijn maar weinig voorbolders en de voorroef heeft de deur in de voorzijde; dat alles maakt het duwschip minder geschikt om zelfstandig te kunnen werken.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen, 4 augustus 2008. (groter formaat)


zonder
Duidelijk is te zien dat het systeem de beide schepen aan elkaar haakt. Niet zichtbaar is een kleine cilinder waarmee de geopende 'grendel' geheven kan worden.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen, 4 augustus 2008. (groter formaat)


Bestandsrevisie Januari 2021



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken