top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Motorvrachtschip 'Dolfijn' ex-'Damco 217'



Een bijdrage van: F. Logghe.
Menu fotoseries.


px_Dolfijn_voor
Gebouwd in 1957 in opdracht van DAMCO bij J.G. Hitzler in Lauenburg als Damco 217 (bouwnr.604). De Dolfijn is 56.9 meter lang en 7.05 meter breed. Voortstuwing: Volvo 500pk. [SchepenDB].
(groter formaat)

Het is één uit een reeks van 7 schepen.
De zes andere schepen waren:
Damco 218 [SchepenDB],
Damco 219 [SchepenDB],
Damco 220 [SchepenDB],
Damco 221 [SchepenDB],
Damco 222 [SchepenDB],
Damco 223 [SchepenDB] [fotoserie].


px_Dolfijn_zij_gent
De Dolfijn is een voorbeeld van een gemoderniseerde versie van de Damco 223 (Libra [fotoserie]), die steeds origineel is gebleven.
De den werd verhoogd, rol/schuifluiken gemonteerd, etc... (groter formaat)


px_Dolfijn_zij
De Dolfijn op haar vaste ligplaats in Sluiskil. Links op de achtergrond de nog niet ingekorte Libra en de motorspits Sylma. (groter formaat)


px_Dolfijn_bunkeren
Men is bezig met het bunkeren van de Dolfijn. Het schip kan 17.000 liter brandstof bunkeren, wat niet weinig is voor dit type binnenvaartschip. (groter formaat)


px_Dolfijn_achter
Nogmaals de Dolfijn, merk de, voor binnenvaartschepen ongebruikelijke, hydraulische kraan op het achterdek. Het schip werd gebouwd als slepend vrachtschip. De sleepbeugels zijn inmiddels verdwenen of de beting er nog is, is mij niet bekend. (groter formaat)


px_Dolfijn_luiken
Het uitzicht vanuit de stuurhut. Belgische luikenkap met schuifluiken uitgevoerd in golfplaatprofiel. Foto genomen op 15 december 2007 op het kanaal Gent-Terneuzen. (groter formaat)


px_Dolfijn_naambord_oud
Het houten, reserve, naambord. Dit werd gebruikt tijdens schilderwerk aan het boeisel. Het is ieder schip van enige afmeting namelijk verboden om zonder naam of kenspreuk te varen of was het misschien het 'lichtmast-naambord' dat men wanneer men in de Antwerpse haven lag, moest voeren? (groter formaat)


px_Dolfijn_roef1
De ruime roef van het schip biedt alle comfort. (groter formaat)


px_Dolfijn_stuurhut
De brug is orgineel. De huidige stuurhut lijkt me breder en moderner dan het origineel. (groter formaat)


px_Dolfijn_stuurhut2
De rolluiken zijn op deze laatste twee foto's duidelijk in beeld. (groter formaat)


px_Dolfijn_voordel
Het voordek met een vrij zwaar ankerlier. (groter formaat)


px_Dolfijn_voorroef
De (vrij kleine) voorroef staat, zoals gebruikelijk, in verbinding met het vooronder. (groter formaat)





Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken