Een bijdrage van: F. Logghe.
Foto's, tenzij anders vermeld: F. Logghe.
In 1938 werd van gestart gegaan met de bouw van de Dockyard V door de
Rotterdamsche Droogdok Maatschappij in Rotterdam voor eigen
gebruik/beheer. In 1942 werd het casco tot zinken gebracht. Zij werd na
de oorlog in 1946 gelicht en het jaar daarop hersteld en afgewerkt.
[
SchepenDB]
Het schip is 25.06m lang, 6.31m breed en heeft een diepgang van 2.90m.
De machineinstallatie bestond uit:
- 1 x 2 vuurs Rotterdamsche Droogdok Maatschappij
ketel uit 1947. Het verwarmd oppervlak bedraagt 135 m² en de werkdruk is 14
atm.
- 2 x 2 cilinder gekoppelde Rotterdamsche Droogdok Maatschappij machines
nr.256 uit 1947 met een vermogen van 500 ipk bij 200 omwentelingen per minuut.
Sedert 1994 is het schip in het bezit van de Stichting Buitenmuseum
Leuvenhaven in Rotterdam.
Het verhaal gaat ook dat er 10 schepen voor Russische rekening besteld waren en dat deze schepen
voor het ijsbreken gedurende de lange winters, in de Baltische golf, ingezet zouden worden.
Het zou daarom zijn dat de schoorsteen halfweg in de stuurhut geplaatst is. Het
verhaal wil verder nog dat één of meerdere van deze
schepen met zowel een besturing aan bakboord als aan stuurboord uit gerust waren.
(Redactie).