top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Deksprong voordek



Naar Submenu dekken.
Naar Deksprongen achterzijde.


zonder
Een deksprong in verband met een verhoogd voordek is iets wat men voornamelijk op beurtschepen zal vinden. Helaas heb ik daar weinig foto's van. Dit is het voordek van de Stânfries 10.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden, 13 september 2009. (groter formaat)


zonder
Op het motorbeurtscheepje 'Voorwaarts' in het Havenmuseum van Rotterdam is het voordek gepotdekseld hetgeen in een kleine, maar toch duidelijke zichtbare deksprong, resulteert.
Foto: Frederic Logghe, Rotterdam, 4 november 2007. (groter formaat)


zonder
Op sommige oude vrachtschepen, en dan vooral op schepen met een duidelijke zeeg zoals deze klipper, treft men vrij geregeld een verhoogd gangboord aan. Het zogenaamde kalffdek. Bij het voordek ontstaat daardoor een deksprong. Deze deksprong kan, zoals hiet te zien is, zeer gelijdelijk zijn. Met het omhoog brengen van het gangboord wordt vaak ook de den verhoogd, anders wordt de veiligheidsafstand misschien gevaarlijk klein. Hier is aan het verloop van de dekzeilrand goed te zien dat de den verhoogd is.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden, 12 oktober 2010. (groter formaat)


zonder
Bij deze Luxe-motor is de deksprong vrij kort gehouden. Duidelijk is te zien dat men, door een strook toe te voegen, het voorschild omhoog gebracht heeft. De rest van de den, ging, compleet met het oude gangboord, tot aan de potdeksel omhoog. Doordat het gangboord gelijk met de potdeksel gelegd is, mist men langs de buitenrand een deugdelijke steun voor de voeten. Hier brengt een, op de potdeksel gelaste, staande strip verbetering in.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden, 12 oktober 2010. (groter formaat)


zonder
Een geleidelijke deksprong op een luxe-motor. Ook hier is de den bij het hoger leggen van het gangboord mee omhoog gegaan. Het voorschild en het voorherft heeft men echter op de oorspronkelijke hoogte gelaten. Bij deze manier van ophogen hoeft men alleen een klein driehoekig stukje staal onder aan de den toe te voegen en de dekzeilrand aan te passen.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden, 12 oktober 2010. (groter formaat)


zonder
Het kalffdek op een aak met een abrupte deksprong. Het lijkt misschien een rot afstapje, maar zo een hellend vlak als in de voorgaande foto's, is in het donker of bij een met ijs bedekt dek ook niet echt handig. Op deze aak was de den klaarblijkelijk al eens verhoogd. Toen de kalffdekken aangebracht werden moest er aan het voorschild nog een strookje geklonken worden.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden, 12 oktober 2010. (groter formaat)

zonder
Ook op de steilsteven 'Risico' heeft men kalffdekken. Hier is het in de den ingezette stuk bij de deksprong goed te zien. Het scheepje heeft ook aan de achterzijde van het kalffdek een deksprong. (zie foto)
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden, 12 oktober 2010. (groter formaat)


zonder
Een vrij korte steile deksprong waarbij men, zo te zien, van de gelegenheid gebruik gemaakt heeft de den wat verder naar voor door te trekken.
Daar het regen- en buiswater dat op het voordek komt geen uitweg via het gangboord kan zoeken, vond men een extra groot spuigat wel op zijn plaats.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden, 12 oktober 2010. (groter formaat)


zonder
Het blijft met verbouwingen aan schepen vaak gokken wat er precies gebeurt is. Hier lijkt het er op als of er een nieuw voorschild geplaatst is. De gangboorden zijn opvallend smal. Zouden die zaken met elkaar te maken hebben?
Foto: Pieter Klein, Zwolle, 10 oktober 2010. (groter formaat)


zonder
De hoogte van het boeisel bepaalt de 'winst' die men met een kalffdek kan behalen. Het lijkt soms niet veel, maar alle kleine beetjes helpen. Bij dit scheepje steeg het laadvermogen van 112 naar 134 ton (±20% winst) door dat men na het verhogen van het gangboord 21 centimeter meer (van 140 naar 161) diepgang mocht hebben.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden, 12 oktober 2010.(groter formaat)


zonder
Bij deze deksprong heeft men, om uitglijden te voorkomen, tranenplaat gebruikt. Onder veel omstandigheden geen luxe, maar toch nooit volledig afdoende.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden, 12 oktober 2010. (groter formaat)


Naar Submenu dekken.
Naar Deksprongen achterzijde.


Bestandsrevisie Januari 2021



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken