top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


De Bijroef


of hoe men het ook maar noemen wilt!



Naar Menu Roeven.

De naam 'Bijroef' is een verzinsel van mij. Aan boord werd het meestal genoemd naar de belangrijkste functie die het had. Zo kreeg het namen als washok, berghok, kookhut of keuken, slaap- of logeerkamer, en dergelijke. De enige overeenkomst tussen de optrekjes was dat het een niet al te groot roefje was dat tegen de voorwand van de stuurhut aangebouwd was en vaak geen eigen ingang bezat. Al zijn daarop natuurlijk ook weer uitzonderingen. De werkelijke roef bevond zich achter de stuurhut.


zonder
De wens naar meer leefruimte aan boord van schepen uitte zich op schepen met een salonroef in het verplaatsen van bepaalde activiteiten naar een opbouwtje voor de stuurhut. De eerste aanzet daartoe is ongetwijfeld de kookhut, die op Luxe-motors en spitsen met salonroef te vinden was, geweest. Deze stond echter los van de stuuhut en had wel een eigen toegang.
Foto: F. Logghe, Amsterdam 13 april 2007. (groter formaat)


zonder
Het uitbouwtje voor de stuurhut ontwikkelde zich van kook- en wasplaats, via keuken en badkamer tot een volwaardig deel van de woning, zoals bijvoorbeeld een extra slaapkamer. Kortom het kan van alles herbergen. Hier de extra roef op een beunschip.
Foto: Pieter Klein. Jaren negentig, Zijkanaal C, Buitenhuizen 1994. (groter formaat)


zonder
Roef, stuurhut en bijroef op mvs. Zuidgouwe. [SchepenDB] Ook op dit schip is de roef voor de stuurhut een latere toevoeging.
Foto: Leo Schuitemaker, Wilhelminakanaal mei 2007. (groter formaat)


zonder
Leek de vorige bijroef voor bewoning zeer geschikt op ms. 'Triade' [Fotoserie) lijkt deze me meer als berging bedoeld. De 'kast' tegen de zijwand kon wel eens de machinekameringang zijn.
Dit schip werd later gebruikt voor experimentele vorm van aandrijving met een soort van whale-tail voortstuwing: de o-foil.

Foto: F. Logghe, Zelzate 3 februari 2006. (groter formaat)


zonder
Mvs. Prospero [scheepsportret].
De stuurhut met links de ingang naar de machinekamer. De bijroef heeft een ingang aan dek en het lijkt er op als of dit schip met bijroef gebouwd is.
Foto: F. Logghe, Rotterdam 4 november 2007. (groter formaat)


zonder
Een luxe-motor met een bijroef met veel glas. Waarschijnlijk wilde de eigenaar meer uitzicht vanuit zijn woning en werd de woning naar de bijroef verplaatst.
Foto: F. Logghe, Amsterdam 27 juli 2007. (groter formaat)


zonder
Bijroef, stuurhut, roef en 'paviljoen'.
Op deze spits is er voor elk wat wils, kan men zeggen.
Foto: F. Logghe, 20 oktober 2007. (groter formaat)


zonder
Deze roef moet al aardig oud zijn. Hij is op het dek geklonken en de ramen zijn nog in houten kozijnen gevat.
Foto: Huddie Klein, Amersfoort maart 2011. (groter formaat)


Naar Menu Roeven.

Bestandsrevisie december 2020



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken