top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Steilsteven 'Anna Cecilia', Zwolle.



qqa43
Deze steilsteven werd als 'Anna' in 1921 in opdracht van Simon Bulthuis bij Grol in Veendam gebouwd en mat 24,5 bij 4,74 meter. Het laadvermogen was ruim 86 ton. Het scheepje werd in 1927 te Groningen geregistreerd onder nummer 520B.
Hier ligt het in de haven van Zoutkamp. Inzender foto: S. Bulthuis, Amsterdam. (groter formaat)


a44
Rechts achter de sleephelling gaat de 'Anna' schuil onder een dik pak strobalen.
De eerste meetbrief is Hoogezand 2126. Inzender foto: S. Bulthuis, Amsterdam. (groter formaat)


harry
De 'Anna' werd later de 'Aaltje' van schipper Jan Klootsema, die er turf naar Zoutkamp mee voer.  In 1935 wordt een nieuwe meetbrief Groningen 4214 verstrekt. (groter formaat)

qqa42
1956 te Klazinaveen. Het lijkt of  de roef pas verlengd is en ook is er geen giek meer zichtbaar. Mogelijk betreft het dus de inbouw van een motor. Hierbij zou een Amsterdamse meetbrief met het nummer 17041 kunnen horen.
De motor is een 4 cyl 40 pk Kromhout-Gardner.
Inzender foto: S. Bulthuis, Amsterdam. (groter formaat)

qqa49
De 'Aaltje' in het Verbindingskanaal bij de Emmabrug te Groningen anno 1959.  Op het voordek een groot olievat; de zeilerij is verdwenen. Het schip werd dat jaar aan Reinder Jager verkocht. Het schip kreeg toen de naam 'Jan' en als thuishaven Groningen. De motor werd vervangen door een 6 cilinder BMC van 85pk.
Inzender foto: S. Bulthuis, Amsterdam. (groter formaat)

qqa48
In 1977 wordt Harm Bosma uit Coevorden de eigenaar en daarmee komt er dan een eind aan het bestaan als vrachtschip. Na nog enkele eigenaren komt het scheepje op 28 juni 1984 in handen van Peter Bokschoten, die het op 5 augustus 1992 verkoopt aan Rindert de Jong en Natasja Groote. Het schip gaat Jenneke C heten, krijgt als motor een 105 pk DAF 575 ook komt er weer een tuigage op het schip. De thuishaven is Groningen.
Inzender foto: S. Bulthuis, Amsterdam. (groter formaat)

qqa45
In 1998 wordt het schip verkocht aan Erik Boersma en Cecil Huitenga. Het schip gaat dan Anna Cecilia heten en vindt ligplaats in Leeuwarden. Er wordt het nodige aan het schip verbeterd en rond 2001 kiest het weer in Groningen ligplaats.
Inzender; S. Bulthuis, Amsterdam. (groter formaat)

qqa70
Na 2003 wordt het scheepje eigendom van J. le Feber te Zwolle. Het scheepje heeft een vrij scherpe bijna luxe-motor-achtige kop.
foto: Han Visser, 13 december 2010. (groter formaat)

qqa71
Opvallend aan dit scheepje is het verloop van de plaat vanuit de zij naar de steven.
Foto: Han Visser, 13 december 2010. (groter formaat)

qqa72
Het komt meer voor, maar een opgezet waterbord komt men op steilstevens toch niet alle dagen tegen. De kimgang is een buitengang.
Foto: Han Visser, 13 december 2010. (groter formaat)

qqa73
De kont oogt vrij normaal, maar het hekje met fraaie krul is wel opvallend mooi.
Foto: Han Visser, 13 december 2010. (groter formaat)

qqa46
Het roefje met aan stuurboord de toegang bestaande uit
een schuifkap en dubbele deurtjes.
Inzender; S. Bulthuis, Amsterdam. (groter formaat)

qqa74
De roef heeft een uitstekend roefdek waarop een platrond geklonken is. Ook de handreling is vast op de roef geklonken.
Foto: Han Visser, 13 december 2010.(groter formaat)

qqa75
De bolderkast met bolders, waarvan de achterste naar het schijnt eens vervangen is.
Foto: Han Visser, 13 december 2010. (groter formaat)


Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken