top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Voormalig sleepschip Adme



Een bijdrage van: F. Logghe.
Menu fotoseries.


px_Adme_compleet
Het voormalige sleepschip Adme te Gent. Het schip werd in 1930 bij De Groot & van Vliet te Slikkerveer gebouwd. Het meet ca. 80 x 9,2 x 2,5 meter en heeft een laadvermogen van ca. 1330 ton.
[SchepenDB] (eni-06000591, brandmerk 4586 B Rott 1930).
Een maatschip dat bekend staat als het Rijn-Hernekanaalschip. Het model is ongeveer zoals van een kast en wordt wel het Johann Welker type genoemd.
(groter formaat)


px_Adme_achter
De Adme heeft een duidelijke kastenkont. De aanwezigheid van vier roeren wijst op een dubbelschroefs aandrijving. Volgens de laatst bekende gegevens zouden er 2 DAF motoren van 320pk in het schip geplaatst zijn. (groter formaat)


px_Adme_voor
De Adme geladen met kolen. Het schip heeft een tamelijk volle kop, maar dat kwam vaker voor bij kasten. (groter formaat)


px_Adme_voordek
Het voordek van de Adme. Gezien de geluidsdemper beschikt het schip vermoedelijk over een boegschroef . Vreemd genoeg, voor een schip van deze maat, ontbreekt een voorroef. (groter formaat)


px_Adme_geladen
De geladen Adme. De stuurhut en waarschijnlijk ook de brug, is van vrij recente datum. In veel gevallen kiest men er op een gegeven moment voor om de stuurhut, die eerst boven het achterdek stond naar de voorzijde van het roefdek te verplaatsen en de roef naar achter toe te verlengen. Zo heeft men een kleinere dode hoek en meer wooncomfort. (groter formaat)


px_Adme_ruimstuurhut
De Adme leeg te Gent. Het schip beschikt over meerde ruimen, deze zijn voorzien van trimvullingen. De uitneembare binten bestaan uit stalen pijpen. (groter formaat)


px_Adme_zij
De Adme aan de kade te Gent. (groter formaat)





Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken