Aanvullingen en correcties zijn welkom.

Motorbeurtschip Tjerk Hiddes.

machinekamer



Naar overzicht beurtschepen.
Naar hoofdbestand.
Naar interieur.


motor
Een kijkje van bovenaf in de machinekamer toont ons de motor: een Neufeldt & Kuhnke uit Kiel met daarachter een Brevo keerkoppeling.

Foto: Pieter Klein,
Appelscha, 14 augustus 2010.
(groot formaat)


motor
De  2-takt gloeikopmotor heeft een vermogen van 20 PK bij 380 t.p.m.  Het bouwjaar is 1924.
Centraal op de foto de brandstofpomp.

Foto: Pieter Klein,
Appelscha, 14 augustus 2010.
(groot formaat)


motor
De Brevo keerkoppeling met daarvoor een complex mechanisme met de aandrijving voor het smeeroliepompje (links), de waterpomp (uiterst rechtsboven) en een stang naar boven voor de brandstofpomp.

Foto: Pieter Klein,
Appelscha, 14 augustus 2010.
(groot formaat)


motor
Het uitlaatsysteem van deze motor. Op de voorgrond weer de brandstofpomp. Op de achtergrond lantaarns met vlak glas!

Foto: Pieter Klein,
Appelscha, 14 augustus 2010.
(groot formaat)


schildje
Technisch Bureau J. Duiker uit Rotterdam schijnt de vertegenwoordiger in Nederland voor deze frabikant geweest te zijn.

Foto: Pieter Klein,
Appelscha, 14 augustus 2010.


deksel
Het carterdeksel.
De motor is na meer dan 85 jaar trouwe dienst erg versleten en bezorgt de eigenaar steeds meer werk. Daarom wordt overwogen deze motor te vervangen. Hopelijk worden de trouwe diensten van dit exemplaar met een plaatsje in een museum beloond.

Foto: Pieter Klein,
Appelscha, 14 augustus 2010.
(groot formaat)

Naar overzicht beurtschepen.
Naar hoofdbestand.
Naar interieur.

top




JavaScript DHTML Menu Powered by Milonic Statistieken


Valid HTML 4.01 TransitionalValid CSS!















v4.0 © P.I.Klein