Aanvullingen en correcties zijn welkom.

Motorbeurtschip Tjerk Hiddes.

interieur



Naar overzicht beurtschepen.
Naar hoofdbestand.
Naar machinekamer.


vooronder
Via een vrij steile trap daalt men af in het vooronder.  Teneinde de stahoogte zo groot mogelijk te houden, is de laning zo laag mogelijk gelegd. Aan stuurboord zit men in de kim en komen de spanten al door de vloer omhoog. Een zeer gebruikelijke constructie bij schepen uit die tijd.

Foto: Pieter Klein,
Appelscha, 14 augustus 2010.
(groot formaat)


vooronder
Het vooronder toont twee bouwstijlen. Een krullerige uit 1910 en een rechthoekige, vermoedelijk uit de jaren 20 toen het personenvervoer wat belangrijker werd.

Foto: Pieter Klein,
Appelscha, 14 augustus 2010.
(groot formaat)


vo
In de hoek de rechthoekige stijl met een gootsteentje met stromend water. Links op de voorgrond de krullerige stijl.

Foto: Pieter Klein,
Appelscha, 14 augustus 2010.
(groot formaat)


vo
Het plafond heeft de beroemde kraalschroten uit de beginjaren. In de hoek een brede kastdeur met middenscharnier. In de banken de nodige extra bergruimte.
(De melkbus en de jerrycan herbergen een extra watervoorraad.)


Foto: Pieter Klein,
Appelscha, 14 augustus 2010.
(groot formaat)


vo
Het vooronder heeft één patrijspoortje.  Een koekoek op het voordek is echter de belangrijkste leverancier van licht en lucht.

Foto: Pieter Klein,
Appelscha, 14 augustus 2010.
(groot formaat)


kachel
Rond de spiegel en boven de kast rechts ziet men mooie voorbeelden van de oude krulstijl, die ook voor 1900 al populair was.
In verband met de vorm van het schip is de kachel op een verhoginkje geplaatst, daaronder bevindt zich nog een bergplaatsje.

Foto: Pieter Klein,
Appelscha, 14 augustus 2010.
(groot formaat)

Naar overzicht beurtschepen.
Naar hoofdbestand.
Naar machinekamer.

top




JavaScript DHTML Menu Powered by Milonic Statistieken


Valid HTML 4.01 TransitionalValid CSS!















v4.0 © P.I.Klein