Aanvullingen en correcties zijn welkom.

Motorbeurtschepen Deel 2



Motorbeurtschepen deel 1.
Vracht- en gecombineerd vervoer .
Beurtschepen passagiersvaart.
Overzicht.


a99
a98
De beurtmotor "Keulse Vaart" werd in 1923 op de werf "De Hoop" van de Gebroeders Boot te Leiden gebouwd. Het schip kreeg de naam "Broedertrouw II" en voer voor B.M. van Heezik uit IJsselstein.
Afm. 24,18x4,51x1,53m. 71 ton. In 1941 werd het schip hermeten op 75 ton. In 1971 ging het schip "De Hoop II" heten en werd het hermeten op 76 ton.

Het schip wordt gekenmerkt door een zwaar breed berghout en een laag roefje met kleine raampjes.

Foto: Leo Schuitemaker,
Hasselt 26 juli 2012.
(Klik op foto voor groot formaat)


a96
Een voormalig motorbeurtscheepje op de helling te Wartena.

Foto: Pieter Klein
Wartena 29 september 2009.
(Klik op foto voor groot formaat)



tlz
Motorbeurtschip "De Tijd zal het Leren II"
(meer foto's + informatie)

Het schip voer voor Beurtdienst de Hoog uit Gouda. [A>]

Inzender: T. de Hoog, Gouda.
(Klik op foto voor groot formaat)



a95
a94
a93
a92
Motorbeurtschip Klazina werd in 1907 op de scheepswerf De Dageraad van de Weduwe J. Boot te Woubrugge als bouwnummer 192 gebouwd.
De afmetingen bedroegen 22,55 bij 4,26 meter. Het laadvermogen was bijna 67 ton. Het schip werd gebouwd voor E.P. Klein uit Amsterdam, die er, naar men zegt, een dienst op Maasbracht mee voer. Gezien de voorroef is het waarschijnlijk dat men op die reizen ook passagiers mee nam.
In latere jaren heeft men veelal zand en grind vervoerd.

Volgens de meetbrieven is het schip in 1923 met bijna drie meter verlengd.
Het schip is tot 1979 binnen de familie Klein gebleven. In 1979 werd het voor bewoning verkocht.

Het schip heeft twee brandmerken gekend:
1823 B Amst 1941 en 12766 B Amst 1996 wat resulteert in het eni-nummer 02012766.

Foto: Pieter Klein.
Leeuwarden 23 januari 2010.
Klik op de foto voor groot formaat.



a91
a90
Het motorbeurtschip Jansje (02303112) is in 1899 bij Pannevis in Alphen a/d Rijn in opdracht  van Gideon van Baalen voor zijn zoon Coenraad Gideon van Baalen gebouwd. Het schip meet 22,13 bij 4,38 meter. Het laadvermogen bedraagt circa 73 ton.
Het schip voer een beurtdienst tussen  Maassluis en Rotterdam en hield dat tot 1976 toe vol. De eerste motor was een 9 pk petroleummotor thans vaart zij met een 110pk GM. Het schip is tegenwoordig ondergebracht in een stichting waarin de familie van Baalen een belangrijk aandeel verzorgt.

Foto: Dieter Henken,
Schiedam 17 augustus 2012.
Klik op foto voor groot formaat.


a89
a88
Het motorbeurtschip Janssen 57 (02307462) werd in 1928 onder bouwnummer 888 op de Scheepswerf De Vooruitgang van D. Boot te Gouwsluis (Alphen a/d Rijn) in opdracht van H. Janssen uit Lith gebouwd. Het schip droeg de naam H.J. 16, mat 32,2 bij 5,6 meter en laadde 167 ton. Het was het 2de schip in een serie van minstens 2.
Na de oorlog krijgt het schip de naam Janssen 57. In 1965 wordt het schip met 6 meter verlengd en het losgerei wordt verwijderd. Tot 1994 blijft het zo voornamelijk in de cementvaart actief.
Na verkoop wordt het schip weer zoveel mogelijk in zijn oude staat terug gebracht.

Foto: Leo Schuitemaker,
Hasselt 26 juli 2012.
(Klik op foto voor groot formaat)


Motorbeurtschepen deel 1.
Vracht- en gecombineerd vervoer.
Beurtschepen passagiersvaart.
Overzicht.

top





Statistieken
















v4.0 P.I.Klein