Aanvullingen en correcties zijn welkom.

Motorbeurtschepen deel 1



Motorbeurtschepen deel 2.
Vracht- en gecombineerd vervoer .
Beurtschepen passagiersvaart.
Overzicht.


beurtschip telegraaf
De 'Telegraaf' (ex-Wolvega I)
Een echt motorbeurtschip, een potdekker, zoals er vroeger velen rond voeren. Het vooronder was meestal de plaats waar de passagiers verbleven.

E> Meer informatie.

Foto: Pieter Klein,
Leeuwarden, augustus 1995.
(groot formaat)

-  Het schip is in 1911 in opdracht van Sijbesma en v.d. Veen uit Wolvega, als stoombeurtschip Wolvega I gebouwd door v.d.Werf in Sneek.
Afm 21,20 x 3,81 x 1,15.m.
-  In 1913 verkocht Sijbesma zijn aandeel en werden v.d. Veen en  W. Schaper de eigenaren.
-   In 1919 werd de stoommachine vervangen door de machine uit de 'De Hoop', die met de bijbehorende beurtdienst in 1919 van de Gebr. Brouwer, Wolvega overgenomen was.
-  In 1928 bij Kleisma Leeuwarden voorzien van een Kromhout M2  1 cil. 30pk 390 tpm. welke nog steeds in volle glorie aanwezig is. Ook stapt v.d. Veen uit de beurtdienst en begint een vrachtautodienst. Gebr. Schaper worden de nieuwe eigenaren.
-  1946 wordt het schip verkocht aan T van Veen, Sneek.
-  Brandmerk 264 B Sneek 1958 (03330264)
-  1959 verkocht aan Horjus te Sneek.
-  1984 verkocht aan Dhr. H.D. Dankbaar, die het schip weer geheel opgeknapt heeft.
Het schip is ingeschreven in het register varende monumenten.



Achter
Motorbeurtscheepje 'Voorwaarts' (scheepsportret) in "Het Havenmuseum" te Rotterdam. Op de achtergrond het Britse lichtschip BreeVeertien.

Foto: F. Logghe, Havenmuseum Rotterdam,
4 november 2007.
(groter formaat)


waddenschip
Een vrachtbeurtschip voor de ruimere wateren.

(iets groter formaat)


Hendrika
Het motorbeurtschip 'Hendrika' is mogelijk een Katwijker.
(Kolmeersland, september 1999) (groter formaat)

  klipanker
Berghout met klipanker.
Leeuwarden, jaren 90.

Gebouwd:1930, bij van Goor te Monnickendam
Afmetingen: 28.20x5.30x1.67m. 114,976ton; in 1972 hermeten op 121,065 ton
Motor: Kromhout 2cil. Type M.D  44PK;
vanaf  1961 Volvo Penta Diesel 95 PK
Meetbrieven:7316 Amsterdam; 35004 Rotterdam; Teboekstelling:1403 B Leid1953
eni 03031403
Gebouwd voor Jaap van Rijn, die met vaatjes haring vanaf de zeehavens naar Katwijk voer.
In 1953 gekocht door G van Ruiten in Oude Wetering,deze onderhield een beurtdienst Rotterdam-Amsterdam-Haarlem v.v.,in de zestiger jaren voortgezet door zijn zoon, S.M.van Ruiten. Deze beurtvaartonderneming bestaat nog steeds.
In 1975 verkocht aan de heren J.B. en C.J.van Wijnen,die tevens de naam veranderden in Fimaro. Waarschijnlijk hebben deze eigenaren er een fietsenwerkplaats in gehad.
Vanaf de jaren 80 tot september 1991; diverse eigenaren.
Sindsdien in het bezit van A.R.Seuninga (tot 2002 samen met A.M.Groenenberg) en gelegen in Leeuwarden in de museumhaven.

Gegevens verstrekt door A. R. Seuninga, Leeuwarden, die graag nog nadere informatie over de periode '75-'85 zou willen ontvangen.

a97
De Hendrika op haar ligplaats aan de Willemskade, Leeuwarden.

Foto: Pieter Klein,
Leeuwarden 31 augustus 2009
(groot formaat)


Spes
Een gewone Luxe-motor voor de vrachtbeurtdienst van Schoonhoven. De voormalige 'Spes' van schipper Brusse voor de beurtdienst Vliegendhart. (Foto M.v.Buren.)

(groot formaat)


tjerk hiddes varend
Motorbeurtschip 'Tjerk Hiddes' uit Gorredijk.
De Tjerk hiddes voer zowel met vracht als passagiers.

Meer foto's , een beschrijving en verklaring enige onderdelen.

Motorbeurtschepen deel 2.
Vracht- en gecombineerd vervoer.
Beurtschepen passagiersvaart.
Overzicht.

top





Statistieken
















v4.0 P.I.Klein