Aanvullingen en correcties zijn welkom.

Beurtdienst de Hoog, Gouda
De Tijd zal 't Leren II

Tenzij anders vermeld: Alle afbeeldingen ingezonden door T. de Hoog, Gouda.

Naar deel 1.
Naar Beurtdienst de Hoog.
Naar eigendomsbewijs.


tzl2
De TZL II is van het type luxe-motor zoals ondermeer aan de stuurhut met daaronder de machinekamer, en het verhoogde dek op het achterschip, te zien is.
Het schip is uitgerust met metalen luiken, net zoals het zware berghout rondom, typisch iets voor beurtschepen.

Mallegatsluis, mei 2005.
(groot formaat)


stalen luiken
Hier een kijkje op de stalen luikenkap. Onderlangs de den de spalkbeugels die gedienstig konden zijn wanneer men de luiken of eventuele lading daarop, spatwaterdicht wilde afdekken.


Foto: Pieter Klein, Leeuwarden 30 juni 2009.
(groot formaat)


ligbok
Voor de stuurhut de ligbok voor de mast, welke voorzien is van een extra steuntje voor de giek.
Op de voorgrond twee spanschroeven van de zijstagen.

Foto: Pieter Klein, Leeuwarden 30 juni 2009.
(groot formaat)


masttop
Zo'n hijstuig hoort natuurlijk op zo'n schip, maar het is toch heel wat anders of je dat moet  kopen en onderhouden om je brood mee te verdienen, dan wanneer je dat eigenlijk alleen maar voor het mooi hebt.

Foto: Pieter Klein, Leeuwarden 30 juni 2009.
(groot formaat)


ao1
De stuurboordskooi in het vooronder.

(groot formaat)


roef
De achterwand in de roef. De orginele betimmering is noch aanwezig, maar moet natuurlijk weleens flink onderhanden genomen worden.

Normaal bevindt zich in dit deel van de roef het slaapvertrek, maar aangezien het schip voor de goederenbeurtvaart gebruikt werd, bood het vooronder voldoende slaap mogelijkheid
.

(groot formaat)

Naar deel 1.
Naar Beurtdienst de Hoog.
Naar eigendomsbewijs.

top





Statistieken
 















v4.0 P.I.Klein