Aanvullingen en correcties zijn welkom.

Klipperaken
Deel 2

Naar deel 1.


klipperaak elvira
Klipperaak 'Elvira' (03170098).
De klipperaak Elvira werd in 1901 bij Ruitenberg te Waspik als Johanna voor M.Nelis uit Raamsdonk gebouwd.
Het schip mat 23,4 bij 5,3 meter en kon ruim 122 ton dragen. In 1937 werd het schip met bijna 6 meter verlengd en nam het laadvermogen toe tot 152 ton. In 1988 werd dit stuk weer verwijderd.

Foto: Pieter Klein,
Goingarijpsterpoelen, zomer 2003.
(groot formaat)


a98
Een aantal klippers en ook klipperaken uit Waspik worden gekenmerkt door een gepiekt achterschip. Men noemt dit een Waspikse kont.

Foto: Pieter Klein,
Leeuwarden 28 maart 2010.
(groot formaat)


a97
Nu is dit type achterschip eigenlijk helemaal niet specifiek iets van Waspik. Al bij de overgang van de houtbouw naar staal ontstonden bij sommige rivierschepen zulke vormen. Men kan ze ondermeer terug vinden bij de stevenaken.

Foto: Pieter Klein,
Leeuwarden 28 maart 2010.
(groot formaat)


klipperaak ebenhaezer
De "Eben-haezer" (03051064) met als thuishaven Enschede.  Het schip werd in 1914 te Zwartsluis gebouwd en in 1923 tot de huidige 25,03 meter verlengd De breedte bedraagt 4,56/5,03 meter, het laadvermogen bedroeg 104 ton. Vanaf eind jaren 30 tot 1974 heeft het met een opdrukker gevaren. Daarna ging het schip over naar de recreatievaart.
Meer foto's.

Foto: E. Klein
Goingarijpsterpoelen 22-5-2004.
(groot formaat)


a99
De Klipperaak Maria (03050111) werd in 1910 door van Goor in Kampen voor eigen rekening gebouwd. Het schip werd verkocht aan D de Weerd uit Kampen die het schip Flevo noemde. Het schip meet 24,41x4,90x1,92 en is circa 128 groot.
Het schip is erg recht en vlak in de zijde wat er op wijst dat er met het passeren van bepaalde sluizen rekening is gehouden.

Foto: Leo Schuitemaker,
Hasselt, 26 juli 2012.
(Groot formaat)


a95
De Klipperaak Maria (03050111)


Foto: Leo Schuitemaker,
Hasselt, 26 juli 2012.
(Groot formaat)


a94
De Klipperaak Maria (03050111)
Het scheepje heeft wel een sierlijk oplopend voorschip en een fraai gevormde kop.
Het scheepje ligt met de kluiverboom getopt en het zwaard diep gestoken af te wachten tot men Hasselt binnen mag varen.

Foto: Leo Schuitemaker,
Hasselt, 26 juli 2012.
(Groot formaat)


fl
De 'Vrouwe Elisabeth' (02009075) werd in 1912 Barkmeijer te Stroobos gebouwd. Het is een klipperaak van het platte type met een wat merkwaardige kop en een vrij rond achterschip. Het schip meet 17,03 bij 3,56 bij 0,85 m. Pas in 1967 werd er voor de recreatievaart een motor ingebouwd.
(foto kop)

Foto: F. Logghe,
Purmerend 3 november 2007.
(Groter formaat)


a96
Ik zag dit eerst aan voor een ingekorte Hollandse spits, maar het blijkt een verbouwde klipperaak te zijn.
Het schip liep in 1914 bij J. Mol te Dedemsvaart als de Vertrouwen van H.J. Korterink van stapel. Afmetingen 27,05 x 5,08 meter en 162 ton groot. In 1958 is het schip verlengd tot 37,8 meter (en verdiept tot 2,03m ?). Het laadvermogen kwam uiteindelijk op 259 ton. Het schip heet thans Helena (03050285).

Foto: Pieter Klein,
Sneek, zomer 2001.
(groot formaat)

Naar deel 1.
top




JavaScript DHTML Menu Powered by Milonic Statistieken


Valid HTML 4.01 TransitionalValid CSS!















v4.0 P.I.Klein