Aanvullingen en correcties zijn welkom.

nieuwe rijnvaart maatschappij


wijkschepen


Naar deel 2.


De Nieuwe Rijnvaart Maatschappij is op 31 juli 1903 op initiatief van de K.N.S.M. opgericht met het doel de doorstroom van de per zeeschip in Amsterdam aangevoerde goederen naar het achterland, Duitsland, te bevorderen. Voor het eerste schip koos toenmalige lid van bestuur P. den Tex de naam 'Katwijk', waarbij de opmerking geplaatst werd dat het de mogelijkheid bood om in het totaal een veertigtal schepen een aardrijkskundige naam eindigend op 'wijk' te geven.
Op 1 april 1982 hield de N.R.M. op te bestaan.



Vlietwijk
Houten Directievaartuig Vlietwijk.
In 1942 bij de werf R.F. Niedelahne, Berlijn, als 'Deutschland' gebouwd.
Afm. 11.65x3.24x0.81 m. 42 pk. Deutz
Op 4 oktober1950 aangekocht door Scheepvaartmij. Walcheren te Amsterdam.
(Hr. Splunter.)
In 1951 aangekocht door de NRM en in 1973 gesloopt.
Voor zover bekend is dit de enige foto van dit vaartuig! De foto is genomen vanaf het roefdek van de Moswijk, terwijl deze ongeveer ter hoogte van de huidige Piet Hein tunnel, Amsterdam voer.

Foto: Bertus Beukers, Almere.
Amsterdam, 1971.
(groot formaat)


kroonw
De 'Kroonwijk' werd in 1955 bij Vredenhof, Amsterdam gebouwd.
Afm. 17,00 x 4,18 x 1,85m.; motor 120pk Kromhout. In 1979 werd zij van de sterkte afgevoerd en ging zij 'Anna' heten. Na 10 jaar veranderde de nieuwe eigenaar, J. van Vliet, Amsterdam de naam weer in 'Kroonwijk'. Thans beschikt zij over een 365pk Caterpillar als krachtbron. [SchepenDB]
(recente foto's)

Foto: Bertus Beuker,
IJhaven Amsterdam tijdens Sail '75.
(groot formaat)
Op de achtergrond 'Kaap Krat'.


van werf
mvs Randwijk kort na de te waterlating in het vroege voorjaar van 1949.
Het schip werd gebouwd op de Scheepswerf "Piet Hein" te Papendrecht en mat
61.95 x 7.84 x 2.45 m. Het was 650 ton groot en bezat 2 ruimen. Het werd voortgestuwd door 2 Bolnes motoren van 200 pk elk.
In 1973 werd het schip verkocht.
Scheepsportret.
Verdere geschiedenis:
1973 Lia, eigenaar onbekend.
1976 Orion, eigenaar onbekend.
1978 Evergreen, eigenaar onbekend.
1990 Gesloopt

Inzender: Do Strijp.
(Groot formaat)


re
De Reeuwijk voor de deur van het 'Rheinhafengesellschaft Weil am Rhein' nabij Basel.
Het schip is een zusterschip van de Randwijk.
Verdere gegevens ontbreken.
(Andere foto's)


Foto: Collectie Jan Staal.
(groot formaat)


a96
Ook uit 1949 is de Rietwijk, wederom een zusterschip van de Randwijk. [SchepenDB]

Foto: Jan Staal.
(groot formaat)


a95
De Dalwijk uit 1914, in 1952 verbouwd tot motorschip, hier met afgebroken stuurhut. [SchepenDB]

Inzender: Do Strijp.
(groot formaat)


donna
mvs. Staalwijk werd in 1961 bij Gebroeders Pot te Bolnes gebouwd. Het 874 ton grote schip, dat voorzien was van een sleepinrichting, mat 6,98 x 8,23 x 2,51 meter en werd door een 600pk Bones voortgestuwd.
[SchepenDB] (andere foto's)

Foto: Dieter Henken,
Koblenz, 8 mei 2008.
(groot formaat)


anne 1
mvs Waalwijk werd in 1903 bij Boele & Zn. te Slikkeveer als stoomvrachtschip, met twee machines van 180pk, gebouwd. In 1938 volgde de ombouw naar motorschip en kreeg ze twee 300pk Kromhout motoren. Het schip mat  67,45 x 8,43 x 2,65 meter.
In 1963 werd ze van de sterkte afgevoerd en omgebouwd tot passagiersschip.
Ze vaart thans onder de naam 'Lady Anne'.
[SchepenDB] (andere foto's)

Foto: Dieter Henken,
Andernach,  2 juli 2008.
(groot formaat)


lisa1
Aan stuurboord langszij bij de Lisa Britt vaart de Dejo-B, de voormalige Maarwijk. Het schip is omgebouwd tot cementtanker. Het oorspronkelijk 5005 cm lange schip is om onder de 50meter grens te geraken helaas 55 cm kwijt geraakt.
[SchepenDB]

Foto: Dieter Henken,
Oude Maas, 25 maart 2010.
(groot formaat)


volhard1
De in 1973 bij Bodewes te Franeker gebouwde 'Winterswijk' werd later verbouwd tot motortankschip. Het scheep meet 84,7 x 9,5 x 2,89m en is 1450 ton groot. Het vaart thans (2010) onder de naam 'Volharding 9' voor Topiceja BV uit Zaandam.
[SchepenDB] (andere foto)

Foto: Dieter Henken,
Oude Maas, 31 oktober 2010.
(groot formaat)

Naar deel 2.

top





Statistieken


Valid HTML 4.01 TransitionalValid CSS!















v4.0 © P.I.Klein