Aanvullingen en correcties zijn welkom.

Plakboek Wärtsilä motoren

Naar menu motoren.


a92
De voorzijde van een 6 cilinder Wärtsilä met een vermogen van 1000pk. Vooraan in beeld de tegenwoordig onmisbare hydrauliek pomp.

Foto: René te Pas.
Nijkerk13 mei 2011.
(groot formaat)



a79
Wärtislä SACM UD25 V12 M5D
Deze motor is voorzien van oplading met nakoeling. De nakoeling, rechts nog net te zien, bevindt zich aan de vliegwielzijde van de motor. Het inlaatspruitstuk heeft een opvallende vormgeving.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 11 februari 2012.
(groot formaat)



a78
Wärtislä SACM UD25 V12 M5D
Turbo's en brandstofpompen vinden een plaatsje tussen de cilinderkoppen.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 11 februari 2012.
(groot formaat)



a77
Wärtislä SACM UD25 V12 M5D
De motor van achteraf gezien. Onderaan de warmtewisselaar.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 11 februari 2012.
(groot formaat)



a96
Wärtislä SACM UD25 V12 M5D.
Ander schip zelfde type motor echter afgesteld op 1000pk bij 1650tpm. De motor stamt uit 1998. Links de voorzijde van de motor met de hydrauliekpomp, meters en startslot.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 25 juli 2012.
(groot formaat)



a94
Wärtislä SACM UD25 V12 M5D
Opvallend vind ik ook dat men in combinatie met turbo's erg vaak droge luchtfilters gebruikt. Bij deze luchtfilters lijkt het filterdoek op de rol geleverd te worden.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 25 juli 2012.
(groot formaat)



a95
Wärtislä SACM UD25 V12 M5D
Links de achterzijde van voorgaande motor met linksonder in beeld de keerkoppeling. Opvallend is de vrij kleine startmotor (middenonder) en het gebruik van een geheel open starterkrans.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 25 juli 2012.
(groot formaat)



a89
Wärtislä SACM UD25 V12
Op deze foto kan men duidelijk het gebruik en de gevolgen van een open vliegwiel zien.
Boven het vliegwiel de nakoeler.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 17 januari 2012.
(groot formaat)



a91
Wärtislä SACM UD25 V12
Stuurboord aanzicht van voorgaande motor welke uit 1996 stamt. De motor levert 1000pk en zal dus waarschijnlijk ook de toevoeging M5D dragen.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 17 januari 2012.
(groot formaat)



a90
Wärtislä SACM UD25 V12
Bij de motoren die ik onderhanden heb gehad moest je nog bij de zijkanten van de brandstofpompen kunnen om het brandstofsysteem te kunnen ontluchten. Hoe men dat hier op lost is me niet bekend.
Let op het 'logo'tje' op de kleppendeksels; ik kan het niet thuis brengen.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 17 januari 2012.
(groot formaat)



a98
Wärtislä SACM UD25 V12 M4D.
Een mooie opstelling zo met de meters en bediening op ooghoogte.
Achter de motor hangt een grote scheepsbel, die zal geen functie hebben, mag ik aannemen.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 11 juli 2011.
(groot formaat)



a97
Een Wärtislä SACM UD25 V12 M4D
Zicht op de nakoeler waarmee de inlaatlucht gekoeld wordt. Op de voorgrond de keerkoppeling; zo te zien een Reintjes.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 11 juli 2011.
(groot formaat)



a71
Voorzijde van een 1000 pk Wärtislä SACM UD25 V12 M5D. Opvallend vind ik de aanwezigheid van een extra oliecirculatiepompje op deze motoren.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 10 oktober 2013.
(groot formaat)



a76
Wärtislä SACM UD25 V12 M5D
Oliedrukmeters motor en keerkoppeling plus een uitlaattemperatuurmeter.
Opvallend is de aanwezigheid van een extra motor en keerkoppelingbediening in de machinekamer.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 10 oktober 2013.
(groot formaat)



a75
Wärtislä SACM UD25 V12 M5D
Aan de voorzijde van de motor bevinden zich ondermeer de bekende hydrauliekpomp en een 'ouderwetse' Bosch gelijkstroomdynamo.


Foto: René te Pas.
Nijkerk 10 oktober 2013.
(groot formaat)



a73
Wärtislä SACM UD25 V12 M5D
Naar men zegt, is de motor nog een ontwerp van Moteur Poyaud van de Société Surgèrienne de Construction Mécanique (SSCM) SSCM en daarmee ook Poyaud gingen in 1975 over in handen van Société Alsacienne de Construction Mécanique (SACM). In 1989 komt SACM in handen van Wärtsilä. Genoemde motor kwam zodoende als Wärtsilä SACM op de markt.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 10 oktober 2013.
(groot formaat)



a72
Wärtislä SACM UD25 V12 M5D

Een Reintjes keerkoppeling WAF542L met een reductie van 4,45 op 1.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 10 oktober 2013.
(groot formaat)


top




JavaScript DHTML Menu Powered by Milonic Statistieken


Valid HTML 4.01 TransitionalValid CSS!















v4.0 © P.I.Klein