Aanvullingen en correcties zijn welkom.

Volvo Penta type md 122 motoren


Naar motoren menu.


a85
2 Volo's TAMD 122A van 400pk elk verzorgen de voortstuwing van het mps Jules Verne.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 29 november 2011.
(groot formaat)


a84
TAMD 122A
Een kijkje op de inlaatzijde met, duidelijk zichtbaar, de koeler voor de inlaat lucht.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 29 november 2011.
(groot formaat)


a83
TAMD 122A
Het uitlaatspruitstuk mag gekoeld zijn, persoonlijk zou ik er als ontwerper niet voor kiezen het hele brandstofsyteem daar te groeperen.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 29 november 2011.
(groot formaat)


a81
TAMD 122

In de machinekamer van de duwsleepboot Maasstroom 11 staan twee 400 pk Volvo Penta's. Ze lijken mij van het type TAMD 122...
Achter 122 kan een A, C, D of P staan.
Op de vooorgrond zien we de bunkoelers.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 17 april 2012.
(groot formaat)


a82
TAMD 122

Het zijaanzicht van de stuurboordmachine met aan de voorzijde de hydrauliekpomp. Het heeft er alle schijn van dat de schipper net filters heeft vervangen.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 17 april 2012.
(groot formaat)


a80
TAMD 122

Het achteraanzicht van de stuurboordmachine. De keerkoppeling komt van de bekende importeur van Stigt en is dus waarschijnlijk een Masson of een ZF.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 17 april 2012.
(groot formaat)


a77
TAMD 122A
Het bovenaanzicht van een TAMD 122A uit6 1994. De motor levert 380 pk bij 1400tpm.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 13 augustus 2011.
(groot formaat)


a76
TAMD 122A

Een door van Stigt geleverde keerkoppeling. Jammer genoeg is het type plaatje net niet te lezen, maar ik denk dat het een ZF keerkoppeling is. De stelvoeten die gebruikt worden zijn mij onbekend.


Foto: René te Pas.
Nijkerk 13 augustus 2011.
(groot formaat)


a75
TAMD 122A
De brandstofsectie en twee wisselstroomdynamo's.  De toerentalverstelling gebeurt de laatste decenia met een enkele trekdrukkabel. Het ouderwetse systeem met alleen een trekkabel en een flinke veer is wat omslachtiger maar zeker niet niet minder betrouwbaar.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 13 augustus 2011.
(groot formaat)


a74
Een TAMD 122A uit 1992. In 2003 werd deze motor gerreviseerd. De motor levert 400pk.
De T staat trouwens voor 'turbo', de A voor 'aftercooling', de M voor 'marine' en de D voor 'diesel'. In het Nederlands dus oplading, nakoeling, scheepsuitvoering en dieselmotor.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 27 juli 2011.
(groot formaat)

Naar motoren menu.


top




JavaScript DHTML Menu Powered by Milonic Statistieken


Valid HTML 4.01 TransitionalValid CSS!















v4.0 © P.I.Klein