|
Aanvullingen
en
correcties zijn welkom.
Naar motoren menu.

|
De
Volvo Penta D16 MH levert zo'n 550 pk bij 1800 tpm. [E>] Hij heeft een plaatsje
gekregen in het 750 ton grootte vrachtschip Memento.
De bakboordzijde van voor gezien.
Foto: René te Pas.
Nijkerk 3 mei 2011.
(groot formaat)
|

|
Volvo
Penta D16 MH; stuurboordzijde van voor gezien.
Foto: René te Pas.
Nijkerk 3 mei 2011.
(groot
formaat)
|

|
Volvo
Penta D16C-MH.
Twee D16C motoren van 550pk bij 1800 tpm verzorgen de
voortstuwing van het motorvrachtschip Wilhelmina (1543t). De motoren
werden in 2008 ingebouwd.
Foto: René te Pas.
Nijkerk 4 juli 2012.
(groot
formaat)
|

|
Volvo
Penta D16C-MH.
De moderne scheepsdiesel krijgt steeds meer kunststofdelen en steeds
meer kabeltjes. Ook worden de motoren steeds vaker op trillingsdempers
geplaatst.
Foto: René te Pas.
Nijkerk 4 juli 2012.
(groot
formaat)
|

|
Volvo
Penta D16C-CMH.
Vers van de pers verscheen aan het eind van zijn eerste reis deze motor
voor de lens. De inbouw werd verzorgd door Groeneveld in Sliedrecht. De
motor is afgesteld op 750pk bij 1900 toeren (onderbroken vermogen)
verder lijkt deze motor van het mvs Gerleta nauwelijks af te wijken van
de voorgaanden.
Opvallend is het handige lekbakje onder de brandstoffilters bij deze
types.
Foto: René te Pas.
Nijkerk 6 december 2012.
(groot
formaat)
|

|
Volvo
Penta D16C-CMH.
De voorzijde geeft ons een kijkje op het luchtfilter met daar achter
een ingekapselde turbo. Bij de drie smeeroliefilters zal men, tijdens
het verwisselen, zelf een lekbakje moeten plaatsen. Aan de voorzijde
van de motor bevindt zich ongetwijfeld een hydrauliek pomp.
Foto: René te Pas.
Nijkerk 6 december 2012.
(groot
formaat)
|

|
Volvo
Penta D16C-CMH.
De achterzijde van de motor met de nakoeler, waarop de noodstop
geplaatst is. In de linkerbeneden hoek kan men op de koppeling nog net
zien dat we met een Reintjes te maken hebben.
Foto: René te Pas.
Nijkerk 6 december 2012.
(groot
formaat)
|
Naar motoren menu.
top

|
|