Aanvullingen en correcties zijn welkom.

Scania Dieselmotoren.

Naar motoren menu.


scania dr7
Een 108pk zes cilinder Scania DR7 uit 1955.

Foto: Pieter Klein,
Meppel, 10 jini 2010.
(groot formaat)


scania
De Scania D8 kwam men in de jaren zeventig nog vrij geregeld tegen bij de kleine beroepsvaart. De motor levert ca. 130pk bij 2000tpm. Veel schippers draaiden hem echter op maximaal 1800 tpm, dus ca. 120 pk, met een reductie van 3:1 gaf dat maximaal 600 toeren op de schroef en dat gold bij de oude garde toch echt als bovengrens.

Inzender: Gerrit Schut, Tzum.
(Groot formaat)


a99
Een zes cilinder in lijn 230 pk Scania van het type DS11 R 80.
Stuurboord vooraanzicht.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 5 juni 2011.
(groot formaat)


a98
Aan de uitvoering te zien is dit een al wat oudere motor. Hij ziet er wel erg netjes uit!

Foto: René te Pas.
Nijkerk 5 juni 2011.
(groot formaat)


a96
Een Scania DSI 11. Deze uit 1985 stammende motor wijkt qua uiterlijk weinig af van de voorgaande DS 11. Hij levert echter wel 66 pk meer, dus 296 pk in het totaal.


Foto: René te Pas.
Nijkerk 31 augustus 2011.
(groot formaat)


a95
De inlaatzijde van de motor.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 31 augustus 2011.
(groot formaat)


a94
Een Scania DI 12. Deze motor, voorzien van turbo met nakoeler, levert 360 pk en stamt uit 2001. Deze DI 12 serie kent een extra code voor een bepaalde vermogens klasse. Aan het uiterlijk valt moeilijk af te leiden om welke uitvoering het precies gaat.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 4 oktober 2011.
(groot formaat)


a90
Voor de aandrijving van deze roerpropeller wordt een Scania DI 12 44 in de variant M 02 E gebruikt. De motor levert 409pk.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 1 juli 2013.
(groot formaat)


a89
De ruimte rond de motor laat geen echt mooie overzichtsfoto's toe.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 1 juli 2013.
(groot formaat)


a88
Als men goed kijkt is de aandrijfas van de propellerunit te zien. Wat het ding hier rechts op de voorgrond is, is me niet bekend.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 1 juli 2013.
(groot formaat)


a97
Een Scania van het type DS1440 uit 1986.
De motor is goed voor 383pk.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 24 mei 2011.
(groot formaat)


a93
Een 600 pk Scania uit 2010. Het betreft hier een 8 cilinder V motor met twee turbo's voorzien van nakoeling. Volgens mijn gegevens moet het dan om een DSI 14 gaan.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 17 oktober 2011.
(groot formaat)


a92
De DSI 14 serie kent weer diverse uitvoeringen, afstellingen en toelatingscertificaten. Het type nummer wordt daarom nog gevolgd door een extra code. De extra code van dit exemplaar is ons niet bekend.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 17 oktober 2011.
(groot formaat)


a91
Ook deze motor is flexibel opgesteld. Terwijl ook vroeger alle krachten al door de keerkoppeling opgevangen moesten worden, gebruikte men voor de motor toch niet zulke dunne fundatiebouten als tegenwoordig.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 17 oktober 2011.
(groot formaat)


a87
Vermoedelijk ook een DSI14. Deze motor heeft een plaatsje in het mvs Reinod 15 gevonden.

Foto:Jan Meppelink,
Maashaven Rotterdam, 6 april 2011.
(groot formaat)

Naar motoren menu.


top




JavaScript DHTML Menu Powered by Milonic Statistieken


Valid HTML 4.01 TransitionalValid CSS!















v4.0 © P.I.Klein