Aanvullingen en correcties zijn welkom.

PLAKBOEK MWM motoren

Naar motoren menu.



a97
MWM TRH 348 SU.
T = met oplading
R = ruwolie motor
H = hoge druk motor
3 = derde ontwikkelingsserie
48 = zuigerslag in cm
S = 6 cilinder
U = omkeerbaar

Deze zes cilinder stamt uit 1956 en is op enkele punten aan de moderne tijd aangepast. Enkele bedienigseenheden worden nu hydraulisch aangestuurd.

Foto: René te Pas,
Nijkerk 14 november 2011.
(Groot formaat)


a98
MWM TRH 348 SU
Deze motoren zijn gebouwd als omkeerbare motor. Na een zwaarwichtig vliegwiel van maarlieft 1 ton volgt een Reintjes steunlager.

Foto: René te Pas,
Nijkerk 14 november 2011.
(Groot formaat)


a96
MWM TRH 348 SU
Het rijtje tuimelaars. Zoiets moet men in beweging gezien en vooral ook gehoord hebben.
Iets soortgelijks op You Tube!

Foto: René te Pas,
Nijkerk 14 november 2011.
(Groot formaat)


a94
Een MWM TRH 348 SU uit 1963 en zo te zien nog onlangs weer eens flink opgepoetst. Men ziet hier ondermeer de brandstofpompen en het smeersysteem voor de centrale cilindersmering.

Foto: René te Pas,
Nijkerk 22 september 2011.
(Groot formaat)


a93
MWM TRH 348 SU
Bij grote motoren gaat er heel wat olie door het blok. Een electrische pomp voorkomt een lamme arm, maar een vleugelkleppomp staat wel paraat.

Foto: René te Pas,
Nijkerk 22 september 2011.
(Groot formaat)


a76

MWM TRH 348 SU

Het mvs Helena Nelly waar deze motor in staat mag dan een schip zijn van over de tachtig meter, toch moet men in een hoekje kruipen om alle zes de cilinders in beeld te krijgen.

Foto: René te Pas,
Nijkerk 17 januari 2013.
(Groot formaat)


a81

MWM TRH 348 SU

De mechanische toerenteller toont duidelijk de sporen van ouderdom. De rest is echter zo goed verzorgd dat de ouderdom van de motor er niet uit af te leiden valt.

Foto: René te Pas,
Nijkerk 17 januari 2013.
(Groot formaat)


a80

MWM TRH 348 SU

Diverse ingebouwde eenheden aan de voorzijde van de motor geven een komen en gaan van diverse leidingen.

Foto: René te Pas,
Nijkerk 17 januari 2013.
(Groot formaat)


a79

MWM TRH 348 SU

De rood koperen waterleidingen fraai gepoetst en details mooi met rood opgefleurd; dan snap je niet waarom men de machinekamer 'de vetkuil' noemt.

Foto: René te Pas,
Nijkerk 17 januari 2013.
(Groot formaat)


a78

MWM TRH 348 SU

Het smeren van de tuimelaars is gemoderniseerd. Nu hoeft de schipper tenminste niet om de paar 36 smeerpunten van wat olie te voorzien.

Foto: René te Pas,
Nijkerk 17 januari 2013.
(Groot formaat)


a77

MWM TRH 348 SU

Vier van de zes hoge-druk-brandstofpompen en het centraalsmeerapparaat tot slot.

Foto: René te Pas,
Nijkerk 17 januari 2013.
(Groot formaat)

Naar motoren menu.


top





Statistieken

 















v4.0 © P.I.Klein