Aanvullingen en correcties zijn welkom.

MTU scheepsmotor
Naar menu motoren.


a84
MTU 8V 4000 M60R

Dit fraaie product van de Motoren- und Turbinen-Union Friedrichshafen GmbH levert 950 pk bij circa 1600 toeren. De motor staat op rubbers; de keerkoppeling is vast opgesteld. Samen wegen ze rond de 5750 kg en stuwen het 1085 ton grote mvs Helena Cora voort.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 22 februari 2013.
(groot formaat)


a80
MTU 8V 4000 M60R
Deze 8 cilinder V-motor heeft de uitlaatzijde aan de 'binnenkant' ook de luchtkoeler ligt daar  ergens verstopt. De motor werkt volgens het common-rail principe.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 22 februari 2013.
(groot formaat)


a83
MTU 8V 4000 M60R

Voor aan de motor bevinden zich een batterij filters. Het 'vat' bovenop is een centrifugaal reiniger. Voor de rest roepen de moderne motoren steeds meer vragen bij me op.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 22 februari 2013.
(groot formaat)


a82
MTU 8V 4000 M60R

De voorzijde van de motor  met de inlaatlucht filter. De rechthoekige kast die men daar onder tegen de motor ziet zitten stuurt het verbrandingsproces van deze motor.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 22 februari 2013.
(groot formaat)


a81
MTU 8V 4000 M60R

Ondanks de 7 werkzame jaren die de motor er op heeft zitten, ziet de motor er uit als nieuw. Zelfs de turbo lijkt pas geschilderd (en dat is misschien ook wel zo).

Foto: René te Pas.
Nijkerk 22 februari 2013.
(groot formaat)


a74
Eveneens een MTU 8V 4000 deze levert echter 1150 pk en stamt uit 2007.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 1 juli 2013.
(groot formaat)


a73
MTU 8V 4000.
Het instrumentenpaneel bevat één display en de nodige knopjes. Zo te zien bezit de kast aansluitingen voor externe diagnose apparatuur.


Foto: René te Pas.
Nijkerk 1 juli 2013.
(groot formaat)


a72
MTU 8V 4000.
Was de werking van een ouderwetse diesel bijna met het blote oog te volgen, tegenwoordig voltrekt zich allerlei geheimzinnigs in diverse kabeltjes en leidingen of daarmee de bedrijfszekerheid gediend is, laat ik maar in het midden.
Het ronde 'ding' midden op de foto schijnt de brandstofpomp te zijn.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 1 juli 2013.
(groot formaat)


a71
MTU 8V 4000.
Ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij is het linker slakkenhuis de uitlaatgasturbine, terwijl de rechter de inlaatluchtcompressor is.

Foto: René te Pas.
Nijkerk 1 juli 2013.
(groot formaat)

Naar menu motoren.


top




JavaScript DHTML Menu Powered by Milonic Statistieken


Valid HTML 4.01 TransitionalValid CSS!















v4.0 © P.I.Klein