Aanvullingen en correcties zijn welkom.

MODAG motoren

Naar menu motoren.

De Motorenfabrik Darmstadt werd in 1902 gesticht en begon met de productie van gasmotoren en van door gasmotoren aangedreven melkmachines. De fabriek kende een gunstige ontwikkeling en produceerde reeds in 1905 motoren met een vermogen van 70 pk. In 1906 werd de fabriek omgezet naar de vennootschap MODAAG, Motorenfabrik Darmstadt A.G. In 1908 begon men met de productie van gloeikopmotoren. In 1927 ontstond een binding met Krupp AG in Kiel. Tussen 1942 en 1947 had men met Kämper AG, Berlin-Marienfelde, een samenwerking in Demag Motorenwerken AG, Berlin. Begin jaren 60 werd Modag onderdeel van Demag. De Modag fabriek sloot in 1973.
Bron: Christians Motoren Homepage.

m99
Het was nooit een erg veel voorkomend merk, maar dat men er hedentendage nog eentje treft is wel heel bijzonder; een Modag R5Z 133L. De motor levert 400 PK bij 600 tpm.
Het bouwjaar is het zelfde als van het schip waar deze motor instaat namelijk 1961.

Foto: René te Pas,
Nijkerk 24 september 2014.
(groot formaat)


m98
Zoals zoveel motorfabrikanten heeft ook Modag gekozen voor een Bosch brandstofpomp met een centrifugaal toerenregeling van het zelfde fabrikaat.

Foto: René te Pas,
Nijkerk 24 september 2014.
(groot formaat)


m97
De bediening van deze motor verraadt dat het hier om een omkeerbare motor gaat.
Verder ziet men van links naar rechts de toerenteller, de oliedrukmeter en de spoelluchtdrukmeter.
Op de voorgrond twee Knecht spleetfilters voor de smeerolie.

Foto: René te Pas,
Nijkerk 24 september 2014.
(groot formaat)


m96
Het rijtje cilinderkoppen van achter naar voor gezien. Deze twee-takt wordt electrisch gestart dus ontbreken zelfs de kleppen voor startlucht.
Op de voorgrond een centraalsmeerapparaat en de toerenteller inclusief de electrische tachometer.

Foto: René te Pas,
Nijkerk 24 september 2014.
(groot formaat)


m94
Bovenaan bevinden zich de uitlaatspruitstukken daar onder de luchtfilter met daarachter de spoelluchtpompen.
Jammer dat een paar pakkingen hun dienst verzaken, maar ja, een motor voor de helft moeten (laten) demonteren alleen om wat olielekkage is ook geen sinecure.

Foto: René te Pas,
Nijkerk 24 september 2014.
(groot formaat)


m95
Zowel de DEMAG (Deutsche Maschinenbau-Aktiengesellschaft) als MODAG (Motorenfabrik Darmstad AG) zijn inmiddels ter ziele.
Het typeplaatje vertelt ons dat de motor een cilinder inhoud van 65,5 liter heeft en dat de brandstof onder een druk van 220 Atm. op 14,3mm voor het bovenste dode punt ingespoten wordt.

Foto: René te Pas,
Nijkerk 24 september 2014.
(groot formaat)


m93
De uitlaatthermometers.

Foto: René te Pas,
Nijkerk 24 september 2014.
(groot formaat)

Naar menu motoren.

top





Statistieken


Valid HTML 4.01 TransitionalValid CSS!















v4.0 © P.I.Klein